Hvor bærer remenden

Hvis ens hus har remender, der stikker uden for husmuren (lidt ud over vindskeden faktisk), hvor er den bærende del så? Bliver vindskeden og tagudhænget båret af remenden, eller kan jeg skære den af et stykke bag vindskeden, men stadig uden for husmuren?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. 

Remmen bærer inde på muren, og den bærer sikkert hen over hele muren. Så er der typisk ikke muret over vindues parti og vinduer langs siden af huset. Så den del det stikker ud bærer kun den sidste del af taget. Det består af et blindspær yderst, vindskede, sternbræt m.m. Men ofte er det nok at lade det hænge i lægter alene. Men så skal der forstærkes med flere lægter, opg deskal have fat i et par spær inde over huset.

Men du kan sagtens skære remmen skrå, så den lige netop har fat i yderste spær og så bliver højere ind imod huset. 

Det er ret almindeligt at denne remende rådner hvis træet sidder frit fremme. Er man så kommet for sent i gang med at rette op på fejlen, kan den være rådden langt ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvor skråt kan den skæres? Har set et sted angivet, at man skærer den i en vinkel på 3-4 grader, men kan det gøres spidsere?

Problemet er, at der er trænedbrydning på noget, der ligner 10-15 cm i bunden af remenden, og den stikker ca 1-2 cm ud over vindskeden. Så vidt jeg kan vurdere, er trænedbrydningen ikke nået ind til husmuren endny.

Ved ikke, om det er til at se noget på billedet, men det her udsnit er det bedste, jeg har lige nu.

Det er meget nemt at se, og det er som forventet. 

Du prikker op imellem dine udhængesbrædder, eller piller en ned. Det er for at sikre at der er et spær bag ved stern / vindskeden som bærer udhæng. 

Er det tilfældet ville jeg save den meget mere skrå, op til 30 grader er ok. ude fra den nuværende øverste hjørne. men du skal vurdere det rent synsmæssig. Bagefter ville jeg save spidsen lodret af bag ved stern, så der bliver 40-50 mm højde lodret inden det går skrå ind imod huset Så får du det gemt så det er tørt mange dage om året og du har stadig stor bæreevne. 

Du skal nok forvente at der er savet et lilla hak i stern kant, som bliver synlig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar. Skæres den af inden for vindskeden, er afdækning så nødvendig? 

Her er en artikel fra Bolius, Ikke at de er alvidende, men det beskriver afskærings metoden. Der er der ikke beskrevet afdækning da træet ikke bliver våd, men behandling med træbeskyttelse og efterfølgende maling.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Kom lige til at tænke på... Hvis lægterne skal bære vindskeder osv., hvor tæt skal lægterne så sidde? 

Vi har netop fået skåret vores remender af, i forbindelse med montering af nyt betontag. Tømreren brugte nogle metalbeslag til at forstærke konstruktionen, da lægterne ikke alene kunne bære tagstenene over udhæng.

Jeg ville derfor være varsom med blot at skære af, uden at have undersøgt forholdet nærmere.

Jeg kan ikke svare på det,  da det kommer an på vægten, udhæng afstand til næste spær o.s.v. Men jeg har da også set konstruktioner hvor det er jern profiler der bærer det. 

Men i trådstarters tilfælde mener jeg det vil være nok at skære remmen fri for råd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også