Mister en cylinder?

Jeg har 2 gange inden for 14 dage oplevet at min suzuki alto fra 2009 (160K km), kun kører på 2 cylindre. 

Det er i hvert fald hvad jeg tror. Bilen mister fremdrift og kan ikke trække så godt og motoren går ujævnt. Når det sker, begynder indikatoren for motorblokken at lyse.

Begge gange er det gået over efter at have slukket motoren og tændt den igen.

Den første tur havde jeg kun kørt 8 km da det skete og den anden 20 km.

Nogle forslag til hvad der kan være galt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har 2 gange inden for 14 dage oplevet at min... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
christiannielsen skrev den 06-04-2018 13:57:32

tjooo ser du, det kan jeg faktisk ikke rigtig huske, men det tror jeg faktisk der var... Men den forsvandt så da motoren sprang igang.

Men nu her efter en køretur idag, skete fejlen igen. Jeg holdte ind til siden og stoppede motoren og startede igen og vupti så var jeg på vej igen.

Så nu har jeg bestilt en ny tændspole til cylinder 3 som computeren sagde der var fejl ved. Altså cylinder 3, ikke nødvendigvis spolen. Men den er bestilt og så skal jeg så bare skifte den på mandag.

Cylinder 3 - er det cylinderen i midten? hvordan finder man ud af det?

 Ja ok med udlæsningen af fejlene. Der er det naturligvis nødvendigt at kunne huske hvad de "beretter" når man selv vil "mekke".

På en 3 cylindret bilmotor, er cylinder no. 3 altid den der er placeret nærmest kobling og gearkasse. Cylinder 1 sidder i den anden ende af motoren, hvor remskiven til dynamoen forefindes.

Lad os høre hvad du finder ud af efter udskiftningen.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
christiannielsen skrev den 06-04-2018 19:44:05

Hvorfor taler du i gåder? motoren er jo bare en stor klump

jeg må ud og kigge efter den remskive og dynamo, det er nok den jeg bedst kan finde.

 Nej nej, det er ikke gåder men virkelighed jeg taler i. Hvis du ser motoren som en stor klump, burde du helt sikkert have betalt dig fra at få repareret ude i byen.

Igen, i den side af "klumpen" hvor remskiven sidder og trækker generatoren finder du cylinder no. 1, hvilket også er den venstre side når du står foran bilen og kigger ned i motorrummet. I den modsatte side af motoren (på tværs af bilens køreretning) har du cylinder no. 3.

Men prøv nu og skifte tændspolen i den højre side af motoren og se hvad der sker.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Da jeg var 18 år så jeg også programmering som en stor klump kludret volapyk, men jeg lærte mig at forstå det uden at gå til en professionel. Sådan er det med mange ting. 

Nu har jeg skiftet tændspolen, så må jeg se om der kommer flere fejl. Skal den der computer nulstilles når sådan en tændspole udskiftes? Den har vel sagtens registreret nogle udfald frem til jeg fik den udskiftet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja for den har lige kommet med fejlen igen... 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu har jeg fået nulstillet, så ser vi.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fejlen blev ved at komme og bilen gik i nødprogram 7 gange på 1 uge ca. Den har været hos mekanikeren og de har byttet rundt på 2 dyser for at kunne konstatere/bekræfte at der er noget galt med dysen. Jeg går ud fra de har kunnet finde frem til hvilken cylinder den fejlede på.

Hvad kan der være galt med en dyse?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tror du skal spørge mekanikeren om du må kikke ham over skulderen (uden at gå ham i vejen)

De byttede som sagt rundt på 2 dyser, men fejlen kommer stadig på 3. cylinder. Så prøvede de at bytte rundt på tændspolerne, og nu er der så fejl igen. På mandag skal det så vise sig om det er cylinder 3 igen. Så siger han at det kun kan være noget elektrisk problem tilbage. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis