Mister en cylinder?

Jeg har 2 gange inden for 14 dage oplevet at min suzuki alto fra 2009 (160K km), kun kører på 2 cylindre. 

Det er i hvert fald hvad jeg tror. Bilen mister fremdrift og kan ikke trække så godt og motoren går ujævnt. Når det sker, begynder indikatoren for motorblokken at lyse.

Begge gange er det gået over efter at have slukket motoren og tændt den igen.

Den første tur havde jeg kun kørt 8 km da det skete og den anden 20 km.

Nogle forslag til hvad der kan være galt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

okay, så det kan være defekte tændrør og/eller tændingskabler?

Hvad bestemmer om problemet er gået over hvis jeg slukker og tænder motoren igen?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Få udlæst fejlkoder, det kan jo være fordi den går i nødprogram.....


Vi prøver igen, i morgen --

Kunne det tænkes den går i nødprogram fordi der ikke er Olie på den? (og der oven i købet er hældt en forkert olie på ved sidste olieskift?)... 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis den kun kører på 2 cyl., kan du dårligt få liv i den..  

Om muligt kan du hive tændrørs hætterne af en efter en når den går dårligt.  Så indkredser du fejlcylinder, obs på gennemslag fra dårlige kabler. Check elektroderne, skal være lidt koksgrå i farve og ens på alle.. Her skiller det inaktive rør sig også ud. Hvor mange tændspoler er der på den?


 

Elektroder? tændspoler??

:-)

Den står nu ved mekanikeren, så jeg venter på at høre noget over middag.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har nu fået den retur. Den tester der sagde at der var fejl på tændingen ved 3. cylinder. Så det lyder til at det kan være tændrør/tændledning/tændspole der er defekt indimellem og dermed sender motoren i nødprogram. Nødprogrammet afbrydes så ved at slukke og tænde motoren igen, derfor kører den almindeligt igen når man starter motoren igen.

Nu har jeg ikke meget mekanikererfaring, men jeg forestiller mig at det i praksis betyder, at der ikke sker en gnist ofte nok på cylinder 3 og dermed registrerer x antal fejl i den der OBD før motoren bliver at i nødprogram?

Så når jeg har kørt et stykke tid og der har været tilpas nok udfald i gnisten, vil det ske igen.

Er det rigtigt forstået?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nielsen, de kunne have skiftet det tændrør og tændspolen, efter de testede. En bil reparerer ikke sig selv.


 

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis