Dispensation for udnyttelse af loftrum, eller hvad?

Hej LDSere, 

Første tråd for mit vedkommende - so go gentle on me. ;)

Jeg skal muligvis sætte huset til salg. I den forbindelse har en mægler gjort opmærksom på, at BBR ikke stemmer overens med virkeligheden (ikke lige noget jeg undersøgte da jeg købte). Jeg vil gerne have styr på dette, så jeg kan svare på eventuelle tvivlspørgsmål.

Lidt baggrund:
Inden jeg købte huset (i starten af 2015), havde sælger ændret fra fladt tag, til saddeltag med valmede galve (i cirka 2006). I den forbindelse har han lavet en trappe op, og opført et 'værelse' på tagetagen, på cirka 22 kvm i grundareal. De lodrette vægge i skunken er cirka 110cm, og går så skråt op og mødes i kip cirka 200cm fra gulvet (dvs. ikke meget lofthøjde).

I BBR kan jeg se at huset står til at være med betonsten, hvilket nu er rigtigt. Dog er 'værelset' ikke oplyst nogle steder. 

Jeg har også søgt efter tidligere byggetilladelser, men den senste jeg kan finde, er i forbindelse med opførelsen af garagen i 1970.

Og så lidt spørgsmål:
Jeg ved ærlig talt ikke helt hvad det er jeg søger svar på, men nogle af spørgsmålene i mit hovede må være:

  1. Hvordan skal jeg forholde mig til manglen på byggetilladelse og BBR registrering?
  2. Er det overhovedet muligt at registrere/godkende det nu (altså efter opførelse)?
  3. Hvad er best-case-scenario (f.eks. kan det godkendes på nogen måde)? 
  4. HVad er worst-case-scenario (f.eks. skal det rives ned)?

Håber der er nogle kyndige mennesker der vil komme med noget feedback. Så kommer jeg sikkert i tanke om endnu flere spørgsmål.

Skriv endelig også, hvis I mangler yderligere oplysninger for at kunne svare på min måske lidt 'dumme' spørgsmål.

På forhånd tak! 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. 

Det behøver du sådan set ikke at forholde dig meget til. Du skal blot gøre opmærksom på de forhold der er, i forbindelse med tilstandsrapport. I den forbindelse er der flere spørgsmål du skal besvare, og hvis det er angivet der, kan køber ikke bagefter komme efter dig. Så det er med at besvare det så ærlig som du kan. 

Med 200 cm til kip er der ikke loftshøjde nok, og er der heller ikke vindues areal og flugtvejs mulighed ved brand, så kan du jo vælge at kalde det opbevaringsrum eller pulterkammer. Du antyder jo også med dine anførselstegn, lidt selv at det ikke er et normalt værelse  (opført et 'værelse' )  

Skal det med i husets grundareal som beboelse er alene lofthøjden et problem. 

Ellers hvis det havde været i orden, så skal kvm. tælles der hvor der er 150 cm fra gulv til yderside af tagflade. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand,

Tak for et hurtigt svar. Grunden til at jeg har skrevet 'værelse', er egentlig mest fordi sælger selv har brugt det som soveværelse.

Lige et par tillægsspørgsmål: 

  1. Så du mener at i en salgs situation, skal dette bare fremgå som "disponibelt"?
  2. Burde det ikke indmeldes til BBR, som en eller anden form for (u)udnyttet loftrum/tagetage?
  3. Der er ingen jordisk chance for, at dette vil kunne godkendes til beboelse?
    1. I forhold til flugtveje, er der trappen ned, et tagvindue som opfylder kravene til brandvej, samt en dør ud på loftrummet (her er der yderligere to tagvinduer som opfylder kravene til brandvej).

Hvis man kunne tilføje flere kvadratmeter på en salgsopstilling, bliver kvm-prisen jo også lige pænere.  

Ja det kan du jo have ret i m.h.t. m2 prisen. Men det er alligevel minimal hvad de 15-18 kvm (når de udregnes rigtig) betyder. Så kan du jo lige så godt tage munden fuld og reklamere for hele loftsrummet som u-udnyttet.   

Da det ikke kan godkendes til beboelse, kommer det til at fremgå af salgsopstilling på linje med garage, redskabsrum m.m. 

Jeg ville højst lade det være en ekstra overraskelse til evt. interesserede.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er dejligt med hurtigt svar. Jeg takker mange gange, og gør nok ikke umiddelbart mere ved dette.   

Hele din tagetage, underordnet om den er udnyttet eller ej, skal indgå i BBR m2, og da det er med skråtage, er det noget med de bare siger 40% af fodaftrykket hvor der er rejsning, tilføres huset totale m2. underordnet om de er udnyttet eller ej.

Har selv haft set på en ejendom med 377m2, med u-udnyttet tagetage, som havde 268m2 fodaftryk.


 

Hvis der er bare saksespær så skal det ikke regnes med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis