Vægtløftningsplatform i udestue og fugt

Hej

Jeg vil gerne bygge en vægtløftningsplatform til min udestue. En vægtløftningsplatform er kort fortalt to byggeplader ved siden af hinanden. To mere byggeplader mere oven på og i modsat retning. Øverst er der så en plade i midten og noget stødabsorberende hårdt gummi i siderne. Se eksempel her https://www.artofmanliness.com/2016/09/15/how-to-build-a-weight-lifting-platform/ . Jeg forestillede med 18 mm OSB til de fire nederste plader og 12-15 mm krydsfiner øverst.

Udestuen er uopvarmet. Der er støbt betongulv med gulvtæppe oven på. Jeg er derfor lidt nervøs for opstigende fugt vil ødelægge platform og gulvtæppe. Er det noget jeg behøver være bange for?

Jeg tænkte jeg kunne lægge reglar under platformen, så der var noget luftudskiftning. Eller eventuelt udskære en hel masse fødder og lægge under platformen, da jeg så kunne spare lidt materialer og få bedre luftudskiftning. Er det en farbar vej? Og hvor højt skal platformen løftes?

Hvis vi forestiller os at en 120 kg person dødløfter 250 kg bliver platformen belastet med  370 kg i alt. Eller 185 kg per fod. Med det i mente, hvor tæt skal reglarne ligge for at kunne klare belastningen?

Min egen tanke var at købe 95x45 mm reglar, og skære fødder nok så der kan ligger en fod per 25 cm i begge retninger (så ca 10x10=100 fødder). Jeg forestiller mig fødderne lægger sådan at de løfter platformen 45 mm, og er 95 bredde og 95 dybe. Vil det løse eventuelle fugtproblemer og stadigvæk kunne bærer ovenstående løfter (370 kg)?

Forslag og kommentarer er velkomne. Med venlig hilsen

Mads

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok fjerne gulvtæppet under platformen hvis det overhovedet var muligt. Dernæst ville jeg lave en forskalling i den ene retning af 45x45 mm reglar på bunden af hver OSB plade, med måske nok 10 cm mellem hver reglar. Under reglarne smiderne du så sådan nogle her med et passende mellemrum.

https://www.amazon.de/Gummi-Sto%C3%9Fschutz-Aush%C3%B6hlung-konische-schwarz-St%C3%BCck/dp/B008LTY1NO/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1522692049&sr=8-2&keywords=rubber+feet

Når reglarne står så tæt, og er løftet lidt, så får du lavet ne masse "luftgange" i samme retning, og stabiliteten burde ikke tage skade af at det kun er forskalling den ene vej, når reglarne ikke er højere.

Hej  Picarro

Det lyder som en god plan. Tak for svaret.

/Mads

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis