Ballofix

Hej alle,


Jeg har en ballofix der ikke er helt tæt længere - problemet er, at det ikke ser helt standard ud. 

Er der nogen de ved, om jeg kan få en direkte reservedel? Eller om jeg skal have fat i en VVS'er?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Søren





11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke vvs'er, men jeg har da set en del fittings i min tid, og sådan én har jeg ikke set før.

I det hele taget er det en spøjs konstruktion - et rør kommer ud af væggen, hvorefter det straks fiser ind i væggen igen. Måske konstruktionen burde forenkles på den anden side af væggen?

Ellers ville jeg bruge en almindelig kugleventil og en union til at samle konstruktionen (husk at unionen skal være va-godkendt, ellers kan du få tæringsproblemer).


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Tak for svar 😀

Det er helt rigtigt at det er til en udvendig vandhane, og har desværre ikke mulighed for at ændre rør på den anden side af væggen, da det kører skjult.

Jeg havde også overvejet en kugle hane. Synes de andre ballofix ventiler jeg har, ikke er for gode.

Det kunne jo være sådan en Ballofix med omløber, og at den lange blanke er en forkromet muffe.

https://www.wattoo.dk/ballofix-nippel-maalerforskruning-m-haandtag-743722304


Vi prøver igen, i morgen --

Den ballofix kendte jeg ikke. Nu er problemet jo løst, men jeg vil lige komme med en kommentar. Hvis man bruger en almindelig  radiatorforskruning, risikerer man den er lavet af en messinglegering, der giver galvanisk tæring i jernrørene.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hej igen..

Det var hurtig og fantastisk hjælp..!

Jeg vil prøve at bestille den Je_ns linker til.. 

Jeg tror ikke der sidde en radiator forskruning på i forvejen..?

Som jeg husker det laver messing  ikke tæringer, det er kobber man skal passe på.



Vi prøver igen, i morgen --

Det er rigtig nok, at det er kobber, der er "skurken". Jeg er ikke ekspert, men én, der er, har engang fortalt mig, at visse messinglegeringer kan frigive kobberioner, og at disse legeringer ikke bruges i va-godkendte messingfittings.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Messing laver også galvanisk tærring da det består af kobber, selv va godkendte fittings laver galvanisk tærring, bare se på målerforskruninger. skal man undgå problemet så er det rødgods. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis