Valg af overfladedræn ved husmur (terræn MOD hus)

Hej LDS :)

Jeg håber at kunne få lidt inspiration - nogle gode ideer.

Vores hus ligger på en skrå grund. Vi har kælder. Den ene side af huset støder til terræn, som falder ind MOD huset. Når naturen vil os ondt (skybrud eller tø ved frossen jord) kan jorden ikke følge med, og terrænfaldet gør, at vandet løber ind til husmuren.
Stående vand ved husmur i kombination med kælder er noget skidt. (!)

Jeg skal derfor have anlæg noget dræn, som kan tage dette overfladevand.

Der er lyskasser, som går ca. 90cm ud fra væggen. Mellem lyskasserne kan man fint lave noget porøst, fx. sten.
Det er græsplane, der støder op til husmur/lyskasser.

Har I nogle gode ideer til drænløsninger, som passer til at støde op mod en græsplæne?

(Drænet skal kobles på regnvandskloak = intet problem).

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ikke lyskasser er urimelig dybe ville jeg lave et drænrør der går under dem. Så kan du samtidig få afløb fra lyskassen. Op i grøften som er gravet til drænrør fyldes en blanding af små og større sten. Det kan være det man i grusgraven kalder grus 20/40. Helt øverst kan man have pyntegrus over hele stykket imellem lyskasser. 

Det skal være drænrør og laves med fald.

Jeg har en tro på at et overfladeafløb ofte vil stoppe når det er i kanten af græsplæne. (afklippet græs mm.)

En anden løsning er at lave en "grøft" ude i græsplænen. Den skal kun lige være dyb nok til at der er fald langs huset og gerne 2 -3 m bred så plæneklipper stadig kan køre på meget lidt skrå kanter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-04-2018 22:11:00

Hvis ikke lyskasser er urimelig dybe ville jeg lave et drænrør der går under dem. Så kan du samtidig få afløb fra lyskassen. Op i grøften som er gravet til drænrør fyldes en blanding af små og større sten. Det kan være det man i grusgraven kalder grus 20/40. Helt øverst kan man have pyntegrus over hele stykket imellem lyskasser. 

Det skal være drænrør og laves med fald.

Jeg har en tro på at et overfladeafløb ofte vil stoppe når det er i kanten af græsplæne. (afklippet græs mm.)

En anden løsning er at lave en "grøft" ude i græsplænen. Den skal kun lige være dyb nok til at der er fald langs huset og gerne 2 -3 m bred så plæneklipper stadig kan køre på meget lidt skrå kanter. 

Tak for svaret. 

Der er allerede afløb i lyskasser. Kan godt dølge dine tanker. Jeg vil arbejde lidt videre med dette

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis