Isolering af loft, husmår og asbest

Hej

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har et hus fra 77, hvor der er en husmår vi ikke kan slippe af med. Vi har prøvet stort set alt og intet virker. Der er to problemer med husmåren - den ødelægger vores isolering og den lugter grimt. Lugten er så slem at vores bryggers, hvor der er loftlem, er stort set ubrugeligt pga stanken. At den ødelægger isoleringen ville ikke være så stort et problem, hvis ikke det var fordi vores hus har fået foretaget en tagrensning/maling, hvor der er kommet slam ind på loftet. Jeg er næsten helt sikker på at slammen indeholder asbest, da der er asbest i taget. Tagrensning og maling var noget den tidligere ejer af huset havde stået for, og jeg havde ikke drømt om at der ville være problemer i det, indtil jeg læste om det og fandt ud af at asbesten formentlig lå overalt på loftet. Jeg har siden prøvet at undersøge hvor farligt asbest er og ikke blevet klogere trods jeg har læst rigtig meget om det.

Jeg forestiller mig at jeg kan gøre følgende: få opsat en tæt loftlem så stanken ikke kommer ind i huset, få fanget måren (men hvordan?), få renset loftet for asbest. Vi er ikke rige, så at betale 100.000kr for noget er ikke en mulighed pt. Er der nogen som kan hjælpe os med hvad vi skal gøre?


Thomas
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ro på, jeg vil næsten æde min gamle hat på at det er meget minimalt med asbest i skyllevand fra tagrensninger. 

Har du prøvet med en mårfælde på loftet ladet med fx. kattemad (på dåse), en død kyll. eller en honningmad/wienerbrød. (ja du læste rigtigt, mår har en sød tand). 

Æg tager generelt lang tid at lokke måren med.

Tips. Hvis det er mild (raps)honning I har, så giv det et opkog i vandbad, det giver en mere kraftig honninglugt.

Ps. I Norge bruger fangstmænd gerne honning.

Ok. jeg prøver det. :-) Og du har sikkert ret mht asbesten, men det er virkelig svært at vide hvad der er op og ned. Nogle steder læser man at slammet er fuld af asbestfibre og jeg kan forstå at folk har fået ejerskifteforsikring eller dem der har udført tilstandsrapport, til at betale for en rensning/støvsugning osv. Men det kunne være ret interessant med nogle tal. Der må da være nogle som har undersøgt det. 

Mht loftlem, er der nogle som ved hvad det koster at få opsat en ny og om man kan få en som er nogenlunde tæt? Den vi har er den oprindelige, og den kan knap nok holde sig selv lukket. Der er heller ingen tætning på den overhovedet, så jeg har selv prøvet lidt, men det er næsten umuligt at lave noget, der holder.


Thomas

To gode gamle råd , sæt en skål med 3 dobbelt salmiarkspiritus op på loftet og en radio skruet op på fuld drøn , det er for meget for gæsten og den forsvinder............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Man kan købe udmærket færdiglavet loftlem med trappe lige til at sætte i sit loft og folde ud.  

Ja, men er det ikke svært at sætte den op og lave det tæt? 


Thomas
karl smart skrev den 01-04-2018 15:44:40

To gode gamle råd , sæt en skål med 3 dobbelt salmiarkspiritus op på loftet og en radio skruet op på fuld drøn , det er for meget for gæsten og den forsvinder............

 Jeg tænker at husets øvrige beboer vil blive ret trætte af at høre på høj musik - især om natten.   

ThomasBKJ skrev den 01-04-2018 18:23:07

Ja, men er det ikke svært at sætte den op og lave det tæt? 

 Næ det synes jeg bestemt ikke   Min bror har lige fået nyt tag (og sådan en loftlem) på huset med virkelig effektiv tagventilation. Åbner han loftlemmen og fordøren er der udluftet i hele huset på no time. Lukker han der imod loftlemmen i, er der ikke en vind der rør sig i huset. Så de er ganske tætte.

He he ok. Men med 10 tommelfingre... 😊 ja, vi har prøvet lugt og lyd. En ghettoblaster for fuld drøn i en uge. Den eneste der var på vej til at flytte ud var mig :-) Der var oven i købet lys der blinkede i alle mulige farver i takt til musikken. Jeg tror måren holdt fest


Thomas
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også