Skal der dampspærre i vådrums skillevæg?

Jeg har bygget et skillevægs skellet op i et lokale, hvor der skal være badeværelse (cirka 8-9 kvm), det er en 90 graders vinkel skellet. Ingen af væggene er mod ydermure, dvs. det et badeværelse inde i huset (1 plans hus, med kælder) - Mit spørgsmål går nu på om der skal vådrumsmembran bag de 2 vådrumsgipsplader, eller om det er ligegyldigt? Og skal det i hele skillevæggen hele vejen rundt, eller kun der hvor der er brusenichekabine (noget med 1 meter rundt om lovkrav?)

Mht. loftet som er op mod taget, skal der gipsplader på det rent lovkrav mæssigt, eller kan jeg nøjes med at male det med vådrumsmaling?


/Mark
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du skal bruge enten 2 lag vådrumsgips eller 1 lag 15 mm farmacell fibergips på væggene
mht loftet er der over 2m  så kan du sagtens bare putte profilbrædder på.

15 mm farmacell kan skydes på med en klammepistol som kan tage 50 mm klammer
det er ca samme pris som 2 lag vådrum men fibergipsen er skruefast dog lidt tung så jeg ville anbefale 90x120 plader.

husk vådrumssikring( gummihuden) fra gulv til væg i bund

Vådrumssikring ved håndvask er kun nødvendigt hvis der er monteret en håndbruser her, og så skal der sikres under + 50 cm over og ved siden af!

Hvis der ikke er vinger på brusenichen, skal der vådrumssikres 50 cm udenfor, og op til 230 cm i højden.

Hvis du tænker på dampspærre, skal der ikke nogen i i din situation, hvis der er tale om skillerum (heller ikke i loftskonstruktionen).


Orla Nautrup: har du ikke misforstået loftkonstruktionen lidt. Hvorfor skal der ikke dampspærre i loftkonstruktionen, når det er op imod tagrum ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Undskyld mig, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der ikke skal sættet en dampspærre op inde i isoleringen og vådrumsmembran på fibergipsen?

Dampspærren skal jo afværge at kold luft udefra ikke kondensere, imens vådrumsmembranen skal forhindre vand i at trænge inde i konstruktionen.

Undskyld, at jeg hacker denne tråd, men jeg er selv meget i tvivl om jeg skal undlade dampspærre i min vægopbygning, hvor 3 af væggene er ydrevægge.
Min opbygning set udefra: enkelt mursten, 5 cm. luft, vindspærre påsat 145 cm træskellet, med 145 mm isolering og "her er jeg i tvivl om der skal sætte en dampspærre op", efterfølgende 45x45 mm regler skruet på tværs, pr. C/C 30 cm. i vådrummet, og 45 mm isolering, 15 mm Fermacell fibergipsplade, vådrumsmembran, fliser på gulv og i brusekabine fra gulv til loft.

Hvis dampspærren helt skal undlades, så skal der vel vådsmembran på alle væggene?
Men hvorfor er det, at dampspærren eventuelt skal undlades?
Skal dampspærren undlades i min vægopbygning?

På forhånd tak!


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

de vægge der ikke er vådrumsvægge(indgår i fugtzonen), skal der opsættes en dampspærre på, og den dampspærre skal monteres til vådrumsmembramen med 50 mm overlæg. 

https://membran-erfa.dk/Overgang-mellem-dampspaerre-vaadrumsmembran-vaeg

Denne tråd handler jo om et badeværelse (vådrum), hvor der ikke er ydervægge, så derfor ingen dampspærre nødvendig.

Til Ajohansen: Selvfølgelig skal du have en dampspærre mod ydervægge hvor der ikke er vådrumsmembran, og dette er beskrevet i SBI-anvisning 252. som er "bibelen" indenfor vådrum.

Orla Nautrup skrev den 12-05-2018 19:38:02

Denne tråd handler jo om et badeværelse (vådrum), hvor der ikke er ydervægge, så derfor ingen dampspærre nødvendig.

Til Ajohansen: Selvfølgelig skal du have en dampspærre mod ydervægge hvor der ikke er vådrumsmembran, og dette er beskrevet i SBI-anvisning 252. som er "bibelen" indenfor vådrum.

 orla, det var netop a johansen jeg svarede, som har 3 ydervægge som han har beskrevet, derfor er ovenstående link 100 % korrekt til ham. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også