Problemer med udskiftning af stikkontakt

God påske allesammen,

Jeg har hængt en loftslampe op i et værelse - men jeg har intet lys...

Der sad oprindeligt følgende touch-kontakt i kontakten - men den kunne jeg ikke tænde lampen med:

Derfor afmonterede jeg den, og købte en "almindelig" tænd-sluk-kontakt. Den har jeg forsøgt at montere, men stadig intet lys...:

Der er to ledninger i kontakten, en brun og en orange:

Der er strøm i den nederste kontakt, så det fungerer fint. Jeg har forsøgt at montere den brune og orange ledning i den nye kontakt men uden held.

Har jeg købt den rigtige kontakt - skulle jeg have købt en med en afbryder? Eller hvad er problemet?

Håber, I kan hjælpe. God dag.

God påske allesammen, Jeg har hængt en loftslampe... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for jeres gode svar.

Jeg har købt to lamper, og monteret dem oppe i loftet på nøjagtig samme vis. I det ene værelse fungerer det rigtig fint, men i det andet fungere det ikke.

Jeg har jo købt en stikkontakt uden afbryder. Vil det hjælpe at købe en kontakt MED afbryder?

Stikkontakten har intet med sagen at gøre.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Pizzabager, det er funktionsmæssigt ligegyldigt, hvordan de to ledninger bliver monteret i afbryderen. For mig ser det ud som den brune er brugt som mellemledning, derfor er mit svar, som det er. Det kan da godt være, at den orange er mellemledning.

For at opklare sagen ville det være godt med et billede af tilslutningen i lampeudtaget. 

Jeg har jo købt en stikkontakt uden afbryder. Vil det hjælpe at købe en kontakt MED afbryder?

Hvis du hentyder til den afbryder, der er vist på et af billederne, så er det en afbryder og ikke en stikkontakt. Det, der er vist under afbryderen, er en stikkontakt, som godt nok fås med eller uden afbryder. Den, der er på billedet, er en stikkontakt med afbryder. Det er nemt at huske, hvad der er en stikkontakt, fordi det er en kontakt, der kan sættes et stik i. Deraf navnet.

fase
S. Fabrin skrev den 31-03-2018 14:44:58

Pizzabager, det er funktionsmæssigt ligegyldigt, hvordan de to ledninger bliver monteret i afbryderen. For mig ser det ud som den brune er brugt som mellemledning, derfor er mit svar, som det er. Det kan da godt være, at den orange er mellemledning.

For at opklare sagen ville det være godt med et billede af tilslutningen i lampeudtaget. 

Hvis du hentyder til den afbryder, der er vist på et af billederne, så er det en afbryder og ikke en stikkontakt. Det, der er vist under afbryderen, er en stikkontakt, som godt nok fås med eller uden afbryder. Den, der er på billedet, er en stikkontakt med afbryder. Det er nemt at huske, hvad der er en stikkontakt, fordi det er en kontakt, der kan sættes et stik i. Deraf navnet.

Hej Pizzabager

Glem det jeg skrev med der ingen afbryder var, det var noget vrøvl.

Men du har ret i at den brune ledning fungerer som mellemledning. Se billede:

Jeg mistænker i øvrigt den brune "mellemledning" for ikke at sidde godt nok fast/langt nede i den nederste kontakt. Kan det have en betydning mon?

Hvordan skubber jeg i så fald den brune mellemledning ned på ordentlig plads - skal jeg bare bruge "vold"?

Annonce

Nu har vi så fået et billede af afbryder og stikkontakt. Det viser at brun er fase og orange er mellemledning. Så lampen skal forbindes til blå og orange i lampeudtaget. Hvis det stadig ikke virker, vil vi gerne se et billede af lampeudtaget. Du bør også kontrollere om lampen overhovedet kan lyse ved at sætte den til en stikkontakt.

fase
S. Fabrin skrev den 31-03-2018 16:42:40

Nu har vi så fået et billede af afbryder og stikkontakt. Det viser at brun er fase og orange er mellemledning. Så lampen skal forbindes til blå og orange i lampeudtaget. Hvis det stadig ikke virker, vil vi gerne se et billede af lampeudtaget. Du bør også kontrollere om lampen overhovedet kan lyse ved at sætte den til en stikkontakt.

For en god ordens skyld kan jeg informere om at det er følgende lampe: Philips Hue Connected Being. Den er sprit ny - men derfor kan der selvfølgelig godt være fejl ved den..

Er det i øvrigt ikke brun der er mellemledningen?

Jeg prøver at kigge i lampe udtaget igen.

Hvis du ikke kan trække den brune ledning (som i øvrigt kaldes en lus) ud af stikkontakten, sidder den fast nok, men du kan prøve om den kan skubbes længer ind i klemmen. der skal ikke bruges vold. En mellemledning er den ledning, der går fra afbryderen og til lampeudtaget, bare for at få termerne på plads.

fase
kennipoulsen skrev den 31-03-2018 16:53:27

For en god ordens skyld kan jeg informere om at det er følgende lampe: Philips Hue Connected Being. Den er sprit ny - men derfor kan der selvfølgelig godt være fejl ved den..

Er det i øvrigt ikke brun der er mellemledningen?

Jeg prøver at kigge i lampe udtaget igen.

Jeg er næsten sikker på at det er orange, der er mellemledningen. Jeg kan jo ikke se dit lampested.

fase

Jeg har lige skruet lampehovedet af. Der er en brun, blå og gul deroppe. Den blå er i N, den brune i M1 og gule i den uden mærke.

Sådan her ser der ud oppe i lampeudtaget:

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis