Et venne par vi har, har fået konstarteret massiv skimmelsvamp under deres træ gulve som ligger på stør, grundet for meget isolering.
De har boet der 12 år, og det er det oprindelige hus, så ikke noget de eller den tidligere ejer har lavet. Forsikringen dækker ikke da det ikke er en følgeskade, men fejlkonstruktion, så de står med det selv.
Mit spørgsmål er så hvordan dette gribes an billigst muligt.
Opbrydning.
- At save gulvet op kan vi jo godt selv, og her tænker jeg med nogle masker som er godkendt til formålet. (nogen der ved om alm p3 er godt nok?)
- Rockwool skal så i poser og væk. Så er der afstanden fra gulv til klimaskærm.
- Nu tænker jeg vel der så skal laves en prøve igen, eller måske bare saneres. Jeg havde lidt samme problem da vi købte hus og husker det som mega dyrt, men tænker ikke det er noget man gør selv.
Opbygning.
- Her kan man jo enten ligge rockwool igen, med gulv på strøer.
- Eller nogle af de faste sundolit plader. Nogen der har erfaring med dem, da jeg tænker det jo vil være smart og nemt?
Til info er huset bygget på slagger, men dem der har lavet rapporten mener 99% at det er pga for meget isolering. Hvis det er rigtigt, så tænker jeg vel skimmel på ligget mellem rockwool og gulv og ikke længere nede, da det vil er kuldebroen der skabes mellem gulv og isolering der er problemet.
Nogen der har bud og hjælp til dette. Jeg har tilbudt og hjælpe med det jeg kan, men er også klar over vi nok skal have nogle fagfolk ind over, men da de står med det hele selv og ikke har nogen bygge forståelse overhovedet, er det ret uoverskueligt for dem.