Hvilke type loftplader er disse? Typehus fra 1970

Hej

Nogen som kan fortælle mig hvad disse loftplader evt. kunne indholde? De er fra et typehus bygget i 1970. 

Forside: 

Bagside (set fra loftet)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra mønstret på bagsiden ligner det  masonitplader, og hvis dit spørgsmål går på, om der er  asbest i, er svaret nej.


fase

Hej S. Fabrin

Kan der være asbest i sådan nogle plader? Mit spørgsmål var mere ift. om det var kalk de indholdte altså på den hvide side. Hvordan er du så sikker, ikke at jeg ikke stoler på det du siger, men mere hvordan man kan se det.

Normalt er masonitplader brune, som på den viste bagside. Den side, som i dit tilfælde vender nedad, er så malet hvid. Der er ingen kalk i. Der er heller ingen asbest i. Hvordan jeg kan vide det. Jeg har haft med det at gøre bland andet har den tynde udgave været brugt til emballering som beskyttelse mod beskadigelse ved stød. Det kan afleveres på genbrugsstationen som brændbart.


fase

Kunne de være de såkaldte fugtplader/blødeplader/celotex, som jeg husker fandtes de også med en hvid forside.

De var vist lovlige at bruge frem til 1972....


Vi prøver igen, i morgen --

Masonite har sådan et mønster på bagsiden, det har fugtplader/ celotex ikke. Her i området afleveres det som træ på genbrugspladsen. Men det er da klogt at spørge. 

Forleden var jeg på genbrugspladsen, der sad 2 medarbejdere oppe i container med murbrokker og samlede stumper op af keramiske fliser i spande, mange spandefulde. Hvis der blot var 1 stk flisestump i murbrokker ville hele læsset blive kasseret som murbrokker og i stedet for en værdi, ville det koste mange penge at komme af med. 

Når vi kører på genbrugspladsen så husk et det er vores alle sammens. Altså det går i den fælles skattekasse, så det er vigtigt at det er sorteret korrekt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for svarende! 

Er meget overrasket over, at sådanne plader sagtens kunne indeholde asbest, hvilket har gjort at jeg er blevet mere opmærksom på huset i sin helhed! 


Hvorfra ved du at de kan indeholde asbest ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De kan godt indeholde asbest , men det  er ikke noget problem , så lang tid man ikke borer , ridser , eller på anden måde åbner op for asbestfiberne ,  asbest var indtil 1982 et meget brugt materiale især i loftplader , 

Hold pladerne tætte med en regelmæsig god maling og de er ganske uskadelige.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nu bliver jeg i tvivl, så i tænker der godt kunne være asbest i sådanne plader? 

Man kan ikke med sikkerhed afgøre om de her loftplader indeholder asbest eller ej via nogle fotos , det skal der en ekspert til for at afgøre , men det kan absolut ikke udelukkes .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også