Lunkent vand i kolde haner

fra den ene til den anden uge oplevede vi pludseligt det ellers lækre kolde vand blev lunkent 22-25 grader. 

Anlæg er gennenstrømnings vandvarmer af fabrikat APV og opvarmet af fjernvarme.

Lukkes retur ventil for fjernvarmen falder gennemstrømningen straks til 0 liter/minut så tyder ikke på en utæthed under hus.

Har tjekket alle vandhanerne, den kolde tilgang bliver ikke varm når man lader kun varmt vand løbe et stykke tid. Har endda skiftet termostat batteriet i den ene bruser da denne jo kunne være defekt og ikke kan lukkes for seperat.

Åbnes for en kold hane er vandet meget kortvarigt ok koldt, så bliver det lunkent en overgang nærmest varmt. 

Selvom jeg lukker for fremløb på fjernvarmen fortsætter vandet med forblive meget lunkent. 

Mærker jeg på vanduret er dette også nærmest lunkent, det er ret mystisk da det burde være koldt på denne årstid. 

Har ikke meget forstand på VVS men ville jo være en sejr at kunne finde løsningen.

Andre i villa kvarteret brokker sig ikke over vand temperaturen. 




37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på dette forum. 

Går ud fra at i bor i hus hvor det kolde vand kommer fra jorden og går direkte ind i huset til vandmåleren. Så skal vandtemperaturen også være nede på 6-8o.

Der må være noget der varmer vandet op. Har een gang tidligere været ude for at der var et utæt fjernvarmerør i jorden ud for huset, som varmede det kolde vand op. Prøv at tjekke om det kunne passe, pletter på jorden som er varmere -ser anderledes ud. Et infrarødt termometer vil også kunne afsløre det.


Søren O

Hej

Takker for svaret der er ikke noget se med det blotte øje på jord eller fortov. Nu er det heller ikke ret langt stykke der er fritlagt af grunden inden huset starter.

Det er et helt klassisk parecel 60’er hus hvor vi for en 7-8 år siden fik skiftet til en gennemstrøms vandvarmer.

De har rodet meget i området med fjernvarmen over flere omgange, og symptomet opstod omkring dengang der sidst var lukket for varmen i nogle timer.

Selvfølgeligt kommer vandet i bryggers helt modsat. 

Men det skal være noget læk for det kan varme vandet op ikke? 

Tror lige jeg i morgen vil prøve lukke af for tilgang og afgang til fjernvarmen og lade flere kolde haner rende i 5 minutter..

Vand bør jo ikke kunne rende baglæns helt til vanduret i bryggerset om så der var noget der blandede kold og varm. Det virker klart som om det opvarmes inden vanduret.

Er det vandforsyningen eller fjernvarmen man bør tage fat i eller skal det gennem en autoriseret VVS’er inden? 

Hvis det tyder på en utæthed i fjernvarmetilslutningen, kontakter du bare fjernvarmeforsynengen direkte. De er heget interesseret i et tæt forsyningsnet.


Søren O

Hej

Nu er jeg lettere dum i den her slags, men er vi ikke enige om at intet i ens egen installation bør kunne lave vandet så lunkent at selv vanduret og tilgang hertil føles lunkent/håndlunt ? 

Ved blot man garanteret bliver mødt af en skranke pave når man henvender sig. 

Forsyningsværket er meget interesseret i sådanne iagttagelser. Det koster dem meget med vandspild, så uregelmæssigheder er noget de har stor interesse i at finde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Har du fundet ud af hvad der varmer dit kolde vandværksvand op?


Søren O

Hej

Nej ikke endnu havde et familie medlem der røg afsted med en blod prop i hovedet, så det tog lige tiden.

Har monteret nye bruse termostat batterier blot for udelukke dette.

Har en løs aftale med en VVS er der kigger forbi snart..

Men jeg tror vi er i retning af noget tryk i systemet hvor returen fra cirkulations strengen presser det cirkulerede vand ned hvor det kolde vand fordeles.

Der sidder en sikkerheds ventil hvor cirkulations strengen / pumpen er tilkoblet vand varmeren, måske mangler der noget kontra ventil eller der er gået skidt i et rør. 

Det giver samme om cirkulations pumpen er til eller ej.

Men er el uddannet så er absolut ikke ret vidende om området, så skal nok holde tråden opdateret. 

Jeg har en ting jeg ville prøve først, lad alle vandhaner/brusere osv. løbe på en gang, til det er koldt vand der kommer ud. Nu lukker du dem så alle. Så lader du være med at bruge dem i en halv time. Nu mærker du så på alle vandhanernes koldt vands tilgange, hvis en af dem er lun, så har du en vandhane/bruser der lukker det varme vand ind i den kolde kreds Bare en idé


Mvh

Morten

vi havde besøg af en vvs for noget tid siden og der blev din ide faktisk også nævn, er et armatur defekt kan det varme vand løbe over i det kolde selvom armaturet er lukket

Jeps, det er set før Og nemt at teste


Mvh

Morten

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis