Dæmperne på vaskemaskinen kan ofte let repareres

Mange vaskemaskiner begynder at hoppe efter nogle år når dæmperne er slidte. Dæmperne er den sliddel som oftest sætter en begrænsning på vaskemaskinens levetid. Et sæt koster normalt mellem 500 og 1.000 kr. og hvis man skal have en fagmand til at skifte dem er det bedre at købe en ny maskine.
Du kan reparere dem selv ved at åbne bagpladen (husk at tage strømmen fra) og sætte et spændebånd om hver dæmper i toppen af plastdelen hvor de er tykkest. Spændebåndet skal strammes en smule (ikke hårdt) og du kan nu mærke at dæmperen atter kører mere stramt.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Det var et godt fif. Det er sikkert kun på plasts støddæmpere det virker, men det antyder du jo også. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik - Der er ingen grund til at tage dæmperne ud af maskinen. Slangebånd kan sættes direkte på mens dæmperne sidder i maskinen.

Det er også muligt at "klemme" metaldæmpere. Hvis spændebåndet er af en stærk kvalitet, kan den også stramme mange dæmpere der udelukkende er lavet af stål.
HVIS man ikke kan klemme dæmperen med spændebåndet kan man ofte med en tang lave en lille bule på stålhylsteret så glideren bremses ekstra. Alt dette kan jo gøres uden at afmontere dæmperne :-) 


Det kan jeg ikke nikke genkendene til , vores gamle Phillips vaskemakine kørte i 23 år  uden problemer og vores Bosch kører nu på 13 år den kører bare perfekt..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Helt fint. Det er især maskiner der kører 12 til 1500 omd. Pr. Min der har problemer med dæmpere.  Mange af de ældste maskiner kører langsommere og er måske lavet af bedre kvalitet. 

Når jeg ved hvordan en ståldæmper fungerer inden i, så vil den med bule på ståldæmpere lede mine tanker et par dage længere frem( 1. april ). 

Jeg har repareret mange vaskemaskiner indtil for  18 år siden. Det kunne hænde de skulle have nye dæmpere, men det var nu sjældent. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

He He   
Jeg har aldrig prøvet den med bulen, men jeg har før klemt gamle dæmpere, og der har altid været nok. Jeg er enig i at bulen let kan høre til under 1 april, men det kan altid være interessandt at afprøve en dxesperat løsning hvis alternativet er 5-800 kr. + en del bøvl.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis