Finér eller massivt?

Vi har arvet et indskydsbord i teak. Min lærer (der elsker håndarbejde) siger det er finér, men jeg kan ikke forestille mig at finér vil kunne få så voldsomme skjolder som på billede 4. Desforuden mener jeg at finér sjældent forekommer på så gamle møbler, men jeg kan jo tage fejl. Jeg spørger, da jeg mener at det ikke kan fikses hvis det er finér. 

Vi har arvet et indskydsbord i teak. Min lærer... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at skrue de to pinde af, som benene er monteret på. Her kan du prøve at "kratte" lidt i træet og se om det er finér. Når du monterer pindene og benene igen ses dit lille destruktive indgreb ikke. 

Umiddelbart ligner det finér. Årerne på den ene kantside løber på tværs af selve pladen...


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det  er 100% finer.
Årsag: Hvis du lavede et bord af en massiv plade vil den arbejde bredden (trække sig sammen ved lav luftfugtighed, og udvidde sig ved høj luftfugtighed) men ikke så meget i længden.
Hvis du så lægger en ramme omkring den (din kant hele vejen rundt) vil den ikke kunne give sig bredden, og den vil sprække i hjørnerne hvor den møder kanten på bredden.

Men som andre skriver, skru benene af og bor et lille hul, et sted hvor vangen sidder, så vil du opdage at det er finer.
Og man sætter altid finer på begge sider, da en plade ellers vil bøje pgra luftfugtighed hvis der ikke er den samme mængde træ på begge sider. Gode møbler er netop kendetegnet ved at man bruger god finer på begge sider, hvorimod de billige bruger dårlig eller en film (i kea) på bagsiden, fordi det alligevel ikke ses så meget.

Prøv at se denne video hvor han forklarer hvad der sker med træ, og dets bevægelighed.


 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis dit billede med de 2 finger ikke viser at det er fineret så ved jeg ikke.
Jeg har prøvet at tegne årene i træet op (med sort), og giv mig så bare en god grund til at lime et stykke træ på enden, hvor det er helt tydelig at årene ikke følger de andre på overfladen.
Hvis det skulle være ET stykke, ville årene havde været lige (som på overfladen) og fortsat ud over kanten (tegnet med blå)


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

PinkHenrik, det med at man ikke sætter kant på en massiv bordplade giver rigtigt god mening. Jeg skruer lige benene af og kigger. Sjovt jeg ikke havde tænkt på det  

Som de fleste skriver - det er helt sikkert finer. Når du ser på bordpladen burde du kunne se, at der er et mønster som går igen flere gange. Det fremkommer ved, at når man tager fineren fra bunken, så vender man hver anden om, således at det kant mod kant bliver ens. Forestil dig, at fineren er 30 cm bred og 2 m lang.  Hvis dit bord er f.eks. 60 x 60 cm.Så vil man aldrig tage f.eks. kun et stk finer og skære 2 stk. på 60 cm af denne ene længde og lime sammen.  Man vil altid tage 2 stk. finer og så skære et stykke på 60 cm af begge og nøjagtig samme sted. Så får man 2 stykker, hvor mønsteret er stort set ens, da fineren jo kun er ca. 0,8 mm tyk. For at lave så usynlig en samling som muligt, så vender man det øverste stykke, så f.eks. venstre kant kommer til at ligge mod højre kant på det nederste stykke finer. Så samles de med tape og limes på. Herefter er samlingen stort set usynlig, men samtidig bliver det meget synligt, at det er fineret, idet mønsteret optræder 2 gange. Hvis det var massivt træ, ville der altid være en meget synlig samling, da mønsteret på massivt træ ikke vil være ens.

Som jeg ser det, er undersiden i øvrigt forsynet med mahogni finer, hvilket bekræfter ovenstående. Er selv uddannet møbelsnedker i starten af 70.erne og har lavet tusindvis af finerede møbler, så har ikke svært ved at genkende dem. Vi brugte også altid mahogni finer på alle sider, som ikke var synlige, idet det var billigere end f.eks. teakfiner. Men det var nødvendigt med en finer på modsatte side for at modvirke, at pladen ellers ville trække sig skæv. Jeg bruger gerne en varmepistol, når jeg skal reparere sådanne "vandringe", men der skal man være meget forsigtig og bl.a. ikke holde den stille på noget tidspunkt. Det skal varmes meget forsigtigt op, og så snart man kan se, at der sker noget (sker lige pludseligt), skal man være klar til at fjerne den igen, idet man ellers risikerer at brænde træet, for så er det absolut ødelagt. Så når der sker noget - man kan se at det begynder at skifte farve fordi fugten forsvinder/lakken trækker sig sammen skal man holde pistolen længere væk og ved mindste misfarvning skal den fjernes helt. Den skade dit bord har ser dog ret alvorlig ud, bl.a. fordi der er den sorte ring i yderkanten af pletten. Den kan nok ikke fjernes med varme. Men så må du forsøge med slibning af bordet. Selv om fineren er meget tynd, kan der godt slibes en del, inden man sliber gennem den. Jeg gør det med maskine, typisk en båndpudser, men hvis ikke man er vant til at bruge sådan en, skal man nok ikke forsøge. Gør man det forkert sliber den fineren af på 1 sekund. En rondel sliber er også en mulighed og knap så hidsig som båndpudseren, men igen vær forsigtig og husk altid at den skal stå på bordet når den startes og også gerne slukke den mens den har fuld kontakt med bordet. Alternativt slib det i hånden. Der er kun forholdreglen - slib altid på langs ad årerne og hold øje med, om du kan se, at den er ved at blive tynd. Start gerne med korn 80, så du kan få lakken slebet af. Hvis du starter med for fint sandpapir, vil det vare en evighed. Slut af med korn 220-240. Evt. undervejs brug korn 120 eller 150. Held og lykke med projektet.

Så vidt jeg kan se, er din plade lavet at 4 stykker finer, som så hele tiden er vendt så højre og venstre kant er mod hinanden, hvorved man ender op med 2 ens mønstre. 

Medmindre der er sket noget helt specielt, vil man aldrig kunne mærke en overgang mellem 2 stykker finer. Efter de er limet på, blive de slebet med en båndpudser (den store slags), så evt. uoverensstemmelser er slebet væk.


Kurt B. Andersen
Annonce

Hej igen. Jeg havde faktisk ikke set dit svar, Kurta. Mange tak!

Så kommer mit næste spørgsmål. Jeg går og leger lidt med tanken om at "pille fingeren væk" (kun i midten, ikke kanten) og evt lægge noget læder i. Men jeg ved ikke helt hvordan man fjerner finér. Udover det, om det bare kan limes noget læder på, eller om det bedste/nemmeste/billigste bare ville være ny finér på? Mange tak!

Du kan jo lime alt på i stedet. Cirkel, monogram eller romantisk hjerte,  Det laver man jo ved indlæg af finer i forskellige mønstre. Men et stykke læder kan også bruges. Er det kun et lille stykke kan det fræses væk med overfræser i den rette dybde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Finer er faktisk ikke så svært at fjerne. Som ev elmand skriver, kan man evt. bruge en fræser, men man kan også gøre det med et skarpt stemmejern og en hobbykniv. Med hobbykniven skærer man gennem fineren for at markere det område, som skal fjernes. Derefter stemmer man stille og roligt det finer væk, som skal fjernes. Der er spånplade under fineren, og den har en meget hård overflade, således at stemmejernet nærmest vil glide henover og kun fjerne finer og så skal man lige skrabe limen helt af efterfølgende, inden man evt. limer noget andet på.


Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også