Finér eller massivt?

Vi har arvet et indskydsbord i teak. Min lærer (der elsker håndarbejde) siger det er finér, men jeg kan ikke forestille mig at finér vil kunne få så voldsomme skjolder som på billede 4. Desforuden mener jeg at finér sjældent forekommer på så gamle møbler, men jeg kan jo tage fejl. Jeg spørger, da jeg mener at det ikke kan fikses hvis det er finér. 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Enig med din lærer om, at det er finer.
Et spejlskåret massivt stykke ville have en spejllinie på midten.
Og så gammelt er det vel heller ikke. Det ligner noget 1960'er evt. 70'er stil.



På 1. og 2. billede samt den  med "skaden" ses også tydelig at der er limet kanter på hele vejen rundt. Det ville man ikke gøre ved massiv træ.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Lars, hvad menes med spejlskåret? Jeg er meget ny til disse ting

Jeg ville bare mene at man ikke lavede rundede kanter med finér? Jeg troede bare det var limet på en kant i massivt.

Men hvis det nu passer at det er finér... hvordan får jeg så fjernet skjoldpletten? Vi har prøvet med sprit og cigaretaske (af råd fra svigerfar) men det gjorde det bare værre (synes jeg selv).

Nu skal man jo nødigt lægge sig ud med svigermekanikken, og pletten er også alt for voldsom til at det ville kunne redde den, - men ellers så skal det være cigaraske og så vidt jeg erindre ingen sprit, blot polering med cigarasken. Og nej, jeg kan ikke forklare hvilken forskel, der skulle være på cigaretaske og cigaraske, det er blot konstateret at cigaraske kunne fjerne en mindre fugtskjold, men cigaretasken havde ingen effekt.

Jeg tror det er synsbedrag at kanterne ser ud som om de er limet på fordi de buer indad.

Det ser massivt ud i mine øjne.

Man kan også se på det billede hvor du holder med 2 fingre at årene på siden går ind i pladen. Jeg har markeret dem med svag rød farve.

Jeg vil køre til en maskinsnedker og høvle 1mm af den plade :-)

Viser det sig at det er finér, kan du lime en ny på. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er 100% at det er en fineret plade med pålimede kanter. Hvis der høvles 1mm af så er der kun spånplade tilbage - med kanter på.....


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der virker til at være lige så blandede meninger her som hjemme - kan man evt tage det med til en eller anden som kan vurdere og evt hjælpe? Jeg ville være ked af at skulle male det, da jeg hellere foretrækker teak - men er det ikke en meget dyr fornøjelse at få nyt finér på? 

Jeg også gerne påpege, at hvis det er finér, så er det lagt på ufatteligt godt. Uanset hvordan jeg "kradser" på det med neglene, så rammer jeg ikke nogen kant som sådan.

Du kan prøve at skrue benene af og se op i skruehullet. der vil du kunne se på evt savssmuld hvad der kommer ud

En mindre fugtskjold kan tages væk med sprit. Men det skal lægges ud på fugtskjolden og der sættes ild til. Sprit brænder som bekendt med en lille varmeudvikling og det er det derer hemmeligheden.

Men dette er ikke en "mindre fugtskjold" men deter jo så grimt som det kan være, så du kan ikke gøre det være


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også