Hjælp til forvirrende strømudtag

God påske

Jeg er ved at sætte en lampe op og åbner op til strømudtaget. Her bliver jeg mødt af et lidt forvirrende billede (se billedet). De to ledninger  til min lampe er brune og blå. Jeg forsøger så at få koblet den blå og blå sammen + brun og sort samnen. Jeg prøver begge blå steder mens jeg holder den sorte og brune sammen. Ingen af kombinationer gør at jeg kan tænde lyset. 

Hvad gør jeg galt? Der var et på el-installtører som kiggede og ordnede strømudtaget for mig, da jeg flyttede ind i min andel. Så tænker der må være strøm igennem. 

Go' dag :) 



Tread
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at sætte den blå til brun/ blå og den brune til blå , ja det er meget forvirrende.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det ser lidt mystisk ud, med den enlige lyseblå. Jeg kan ikke sige hvorfor det er lavet sådan. Men mon ikke der er en løsning, ved at prøve sig frem.  Du bør ikke flytte rundt på de ledninger der i udtaget, uden at vide præcis hvorfor de sidder sådan.  

Du skal helt sikkert have lyseblå fra din lampe på den klemme med lyseblå og et par sorte. Det må være nulleder. 

Hvis du så sætter den anden (brune ) fra lampen over til de brune vil lampen lyse konstant. Hvis det er tilfældet har vi konstateret 2 ting, der er spænding i udtaget og din lampe virker. 

Så flytter du den brune fra lampen enten i klemmen med sort/grå eller i den enlige lyseblå. 

husk at slukke ved sikringer når du flytter ledninger.  




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Elmand , jeg tror at man har brugt den blå som mellemledning , det må man jo godt , desværre ..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja det er også min opfattelse, og vi er enige om tilslutningen af nulleder. og de brune er sikkert fast fase, så mulighederne indskrænker sig. Men helt sikker kan man jo ikke være.  Den enlige lyseblå ligger i bunden tæt sammen med en grå som er samlet med en anden sort, så det indikerer at de 2 grå/lyseblå kommer fra samme retning/kabel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er lys i skidtet! Jeg brænder ikke hytten af med denne sammensætning vel?  Blå til blå og brun til den anden blå. 

Mange mange tak for jeres hjælp! 


Tread
Annonce

Du brænder ikke noget af ved at tilslutte sådan, hvis det virker som det skal.

Dog skal du have den brune ledning helt ind i terminalen, så der ikke er de ca. 5mm blottet kobber, som du har nu. Det er lige ved, at kobberet fra den brune ledning kan komme til at røre ved de blå, og det kan være farligt.

Det var sådan  både Karl smart og jeg regnede med at det virkede, Efter at have nærlæst dine 2 første forsøg, kunne det jo heller ikke være anderledes. 

Låg på med aflastning og du er klar til at nyde påsken (eller andre projekter) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den brune ledning er rette til tak Det eneste projekt jeg har tilbage er at male badeværelset. Det burde jeg kunne klare uden jeres kyndige vejledning.  


Tread
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også