Plæneklipper kvalitet. Hjælp til valg

Hej jeg er blevet have og hus-ejer for førstegang, så nu går jeg pludseligt op i alt muligt jeg aldrig havde overvejet før, f.eks. plæneklipper! :)

Har et 500kVm drivhus med græs i, det skal slås.

Har 7500m2 grund, men nok kun lidt af det ~1500m2 der skal slås.

Jeg sidder i kørestol, min grund er helt flad, derfor kan de stærke selvkørende plæneklippere faktisk godt trække mig rundt, imens de klipper (har testet med min mors).

Har kig på to modeller. En fra texas og en fra Al-ko.

Jeg går op i kvalitet, er ikke fan af braller. Har ok med vedligehold, men ikke hvis det er pga. køb/smid ud kvalitet :). 

Al-ko er fra østrig, det lyder jo godt.

Nogle anbefalinger?

https://www.bygxtra.dk/produkt/razor-5150-trwe-benzin-plaeneklipper/ 

https://www.bygxtra.dk/produkt/al-ko-plaeneklipper/ 


Hej jeg er blevet have og hus-ejer for førstegang... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Total skønt drivhus, - var det mit, så tror jeg, at jeg ville ende med at bo derude hele sommerhalvåret.

Jeg er så noget skeptisk med hensyn til at plæneklipperen skal trække din kørestol rundt, - det kan den helt sikkert i en test periode, - men jeg tvivler desværre på at det vil gå i længden.

Gearkassen i sådan en plæneklipper er bestemt ikke det mest solide, har erfaring med både Ginge og Texas, som har fået skiftet gearkasse. Texas'en under garanti efter blot et år.

De er efter min opfattelse bestemt ikke konstrueret til at slæbe mere vægt end blot klipperens egen, og det kan endda knibe at de kan holde til det. 

Det vil også kræve et ekstremt jævnt og tørt underlag, hvis klipperen ikke bare skal sætte hjulene rundt, - der er altså ikke meget grip, i sådanne plastikhjul, slet ikke hvis det er med en kørestol på slæb, og belastningen på tænderne i gearkassen vil være endog meget stor ved igangsætning.

Så helt klart robot til drivhus, og så måske en billig havetraktor til de udendørs stier kombineret med en skilling til evt naboens teenager for at køre en tur en gang eller to i ugen.

djaydjay skrev den 29-03-2018 12:13:24

[...] Så helt klart robot til drivhus, og så måske en billig havetraktor til de udendørs stier kombineret med en skilling til evt naboens teenager for at køre en tur en gang eller to i ugen.

 Det er også det jeg er begyndt at hælde til.
Jeg er også ret meget en plante-tech nørd. Så robotten går godt i tråd med alle mine sensorer og lignende i drivhuset  

Ellers må det blive en lille benziner eller el klippe til de udendørsstier, og så må jeg få kæresten til det eller lave en ordning med nabo dreng/pigen for klipning  

Nu kender jeg jo ikke dit handicap, men synes at det ser ud som om der er rigelig at ordne i hele haven + drivhus. Så hvis du kan styre sådan en abekat, ville jeg da modificere en rigtig plænetraktor, så du kan sidde på den. Armlæn, håndkobling -bremser eller hvad der nu er behov for. 

Den er perfekt til græs der er løbet fra en, til stier m.m. og hvis vognen er kommet ind i drivhus så kan plænetraktor også. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
toebs skrev den 29-03-2018 11:50:15

Hvis det ikke skal være al-ko, har du så et bud?

Tror i øvrigt du har ret ifht baghjulstræk

 

 Uha, det er svært. Hvis folk selv evner at holde en maskine kørende med service og reparationer giver det mening at købe en dyr maskine der aldrig "ruster" op i skjoldet. Omvendt holder en maskine med et bukket kiggøjser jernskjold også i rigtig mange år hvis den bliver opbevaret inde og kan "byttes til nyt" når den begynder at få skavanker. Til dit  lidt "unormale" brug, formoder jeg en billig "byt til nyt" model vil være billigst i det lange løb. Derfor jeg vil mene, der er frit valg fra alle hylder blant de modeller der har et fremføringssystem der passer dig bedst.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

mht. både havetrator og robot er noget af det bedste du kan få Husqwarna og har i øvrigt ganske god erfaring med et par texas græsslå maskiner.

En Bensin klipper har uanset mærke ikke godt af at stå ude helle året, så hvis du gerne vil have en maskine som starter hver gang og holder i mange år, så sørg for et overdækket og helst frostfrit sted til den.

de skal også helst have nyt olie hver år og hver 2. år skal de have renset luftfilter+ evt tændrør.

jeg selv bruger en Robot til min have (1600 m2 grund med ca. ½ græs.) jeg har en husqwarna 430 som gør jobbet rigtig godt og vil aldrig skifte tilbage. Dog er den ikke glad for nedfaldende æbler, som jeg om efteråret må fjerne "hurtigt" !

til dit drivhus er roboten oplagt, mens hvis der er mange frugt træer, er en havetraktor nok bedre.

De fleste græsslå maskiner har en fast fart (evt 2 trin), og din rulle stol skal kunne følge med i samem tempo også selv om der er buler/huller i plænen - det tænker jeg vil være en udfordring (specielt hvis du skal holde med 2 hænder på græsslå maskinen og derfor ikke kan holde fast i rullestolen.

Og hvordan vil du så bakke med både græsslå maskine og rullestol mens du "løfter" klipperen så den ikke klipper i uønskede ting....

 - glem ideen med en græsslå maskine som trækker din rullestol, en havetraktor er det enste rigtige til så stort et areal - den kan både køre frem og tilbage med dig og du kan nemt styre hvornår den klipper.

eller evt. en havemand med egen traktor....

En havetraktor kan nemt koste ca. 18-25.000 kr og du kan formodentlig få slået din have for ca. 5000 kr/sæson - overvej derfor om det kan betale sig at købe sin egen maskine som kræver vedligehold og udskiftnign med jævne mellemrum - der går 5-6 år inden din egen maskine er billigere og maskinen holder måske 10 år.


Annonce

kom lige i tanke om at med min 56 cm plæneklipper bruger jeg ca 1.5 time på mine 800 m2 græs (hvilket var den primære årsag til skift til robot)


hvis du har 7500 m2 hvor af ca 5000 m2 er græs, så skal du nok regne med tæt 4-5 timers arbejde med en plæneklipper (specielt hvis du sider i rullestol og måske skal vælge en med lav hastighed)

enten en havetraktor(model stor 120 cm brede og dyr) eller en havemand med sin egen store og dyre traktor - alternativ en anden robot af de store, men til 5000 m2 kræves nok 2 og så skal de køre 24/7 for at dække det

Hej Niels

Tusind tak for dit grundige input. 

Tror du har ret i at jeg skal droppe ideen om at blive trukket rundt.
I første omgang køber jeg en robot til drivhuset, lader de ca. 5000m2 være engmark som det er nu, og så finder jeg en havemand/lokal-ung-person til at slå stier med en normal plæneklipper, der hvor, der er brug for det .



Og så kan du jo sprede nogle blomster frø blandinger. Så får du en virkelig skøn blomstereng. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis