Flytte el- og antennedåse

Hej

Jeg skal have flyttet en el- og antennedåse (se billede) ca. 20-30 cm til venstre ind mod hjørnet fordi der kommer til at sidde en radiator, hvor dåserne er i dag.

Selv antenneinstallationen vil jeg dog hellere flytte op på loftet, så hele fordelingen til huset sker derfra. Så er det også kun eldåsen, der skal flyttes. Eller jeg lader den sidde bag radiator, den skal ikke bruges alligevel.

Men hvordan tror i ledningerne er ført opridneligt. Det er murstensydervæg og gasbeton indervæg. Så de kan vel gå på mange måder; over loftet, i væggen eller støbt ned i betongulvet. Huset er fra 1984.

Jeg kan selvfølgelig åbne dåserne og se, hvor de går ind i indmuringsdåsen og så gætte mig til ledningsføringen derfra.

Men det kunne jo være, der sad en elektriker her i forum, der ved, hvordan man trak kablerne i 1984.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er nok ligeså god til at gætte, som du er. Så du bliver nødt til at kikke ind i dåserne for at se, hvor kablerne kommer fra. Et gæt er, at de kommer bagfra, da kablerne kan være trukket på den udvendige side af bagmuren.


fase

Hvis du er på en antenne forening eller yousee så er det sorte kabel stikledningen udefra vejen som du ikke må røre.

stikledningen går til indgangen på din forstærker

udgangen må formodes gå op til dit udtag på væggen

DEt underlige er man ikke har forlænget det sorte kabel direkte til indgangen og så sat den 2 port tap fordeler på udgangen hvor den ene port går op til gæg udtaget og så til det andet kabel der løber langs panelet 

Fordeleren og filter stammer helt tilbage, da vi fik internet via Stofa. Der skulle signalet splittes. Dengang sad forstærkeren ikke der men andet sted.

Men jeg har fået flyttet det hele. Det var muligt, at trække indgangskablet "baglæns" ud hvor det gik gennem soklen ind i huset. Derefter kunne jeg føre det "ind igen" gennem soklen ved at ubrugt PEX-rør, der gik i hulmuren op til loften. På loftet er det hele så samlet, med filter, forstærker, fordeler (TAP) osv. Alt pænt og ordenligt, så jeg har fået "de grimme" ledningen væk fra væggen.


lyder godt, men hvad med tv udtaget på væggen har det fået en ny placering, du kan bruge fuga forfra dåser hvis det er en let væg med hulrum.

vedr stikkontakten der skal du se om det er et flex rør eller et alm instalations kabel der er trukket.

der kan samme nummer lavet med en ny fuga forfra dåse, men det er om kablet er lang nok da det ikke må forlænges inde i væggen. så der skal evt trækkes et nyt kabel istedet for det gamle ved og trække det baglæns

Alt er lavet. 

TV signalkablet kunne som sagt trækkes "baglæns" og ind i huset et andet sted (så det endte på loftet). El-kabling var fremført fra installationen i PEX-rør og denne er nu er forlænget med indmuringskabel rillet ind i væggen vel ca.  20 cm og afsluttet i en ny indmuringsdåse.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis