Montere spots i eksisterende loft

Jeg skal have spots i mit eksisterende loft men hvordan trækkes kablerne. Skal jeg op over loftet og lægge kablerne over isoleringen og så gå ned gennem isolering og dampspær til hver enkelt spot? Eller skal jeg forsøge trække kabler nedefra, mellem forskalningsbrædder? Nogen der evt har link til video? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Før du går i gang,skal du nok læse reglerne for hvad man selv må installere,og ikke.


bh

ja ja så siger vi det, :-)   det nemmeste er at bore ud hvor dine spots skal være og så derefter trække kablerne igennem isolerinegn med, f.eks en blomsterpind, gevindstang eller lign tyndt således at kablerne ligger oven på isoleringen

Husk at sikre dig at der ikke er et spær lige der hvor du borer.

@mfrost 

mfrost skrev den 28-03-2018 12:05:15

ja ja så siger vi det, :-)   det nemmeste er at bore ud hvor dine spots skal være og så derefter trække kablerne igennem isolerinegn med, f.eks en blomsterpind, gevindstang eller lign tyndt således at kablerne ligger oven på isoleringen

Vil det sige at det er bedst kablerne ligger oven på isoleringen? Jeg havde forestillet de lå bedst mellem isolering og dampspær?  Så jeg ville have fjernet isoleringen så det var muligt at komme til. 

Annonce

du trække dine kabler over forskallingen, altså mellem dampspærre og forskalling.

så er de lige til at fiske ud når man har boret hul til spots


 

Når det er eksisterende loft kommer det lidt an på hvordan forskalling er lavet, hvor dampspærre er placeret og hvor langt der er imellem spots. Kabler har det lige godt uanset placering, det er kun din dampspærre og varme fra spots  du skal tænke på. 

Kabler og spots skal helst ligge under dampspærre, så denne ikke bliver gennem hullet. Er det spots som kræver afstand til isolering så der skal kasser over dem, så er det noget andet, så kommer kabler ud af kassen i et lufttæt hul. 

I begge tilfælde vil det oftest være bedst at tage isolering op i det område man skal arbejde i. Så kan man reparere dampspærre med tape (dampspærre tape) der hvor dåser eller huller er til kabel. Er der kun lille afstand til næste spot er det ofte muligt at fiske den under dampspærre uden at denne ødelægges. 

Og husk nu at lægge isolering omhyggelig tilbage igen. Nogen tømrere siger at det er lige skadelig om der har været husmår eller elektrikere på loftet.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis