Filtrering af regnvand til bilvask 5my-500my filter?

Jeg sidder og leger lidt med tanken om at skulle bruge regnvandet fra min palletank til at vaske bilen med. Det er både billigere, også er det uden kalk   

Sidder i den forbindelse og kigger lidt på nogle filterposer til at filtrere sand og andet skidt fra vandet.  De kan enten monteres i låget på palletanken, eller man kan lave et kloakrør med en filterpose hvor vandet løber igennem før det føres ned i palletanken. 

Jeg er dog lidt interesseret i at finde ud af hvor mange micron / my filteret skal have for at få sorteret alt snavs væk. Tænker at 5my er mere end rigeligt. Men er et større filter også sagtens kan gøre det.  Og skal man have 2 filtre på, hvilke størrelser bør man så gå efter. 

Efter mit hoved bør der være et grovfilter, til at tage blade, smågrene og andre større ting, så det ikke kommer med ned i de små filtre og stopper dem til. 

Jeg har prøvet at lave en lille tegning, som kan illustrere hvordan det kunne være. Det er dog stadig kun en brainstorm, så kom gerne med gode råd og ideer. 

Palletanken skal selvfølgelig males sort, så der ikke vokser en kolloni af alger der inde. Også vil den efterfølgende blive pakket ind i  hønsenet, også vil der blive plantet efeu, som kan klatre op og dække tanken til, så den bedre kan "skjules". 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til drikkevand paa nogle af de skibe jeg har sejlet paa, har vi haft 20my filtre til at fange okker, men det er way overkill i dit tilfaelde.

Et finmasket staal filter vil laenge vaere fint til dit behov. Der sker ikke bilen noget saa laenge der ikke kommer desiderede sten og sand med i vandet du vasker med.


 

Det skal lige siges at vandet kommer til at blive brugt sammen med højtryksrenser. Så det er meget vigtigt der ikke er nogle småsten/sand overhovet, da jeg ikke gider at polere bil efter hver vask :p 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Saa vil jeg sige du skal ned i omkring 100my, og saa er du stadigvaek godt daekket ind.

Saa kan du bruge et 0.1-0.5mm staal filter som grov-filter, og saa et 100my til fin-filter.

Bare husk at jo finere filter, jo oftere skal det skiftes, ja skiftes, da saa fine filtre ikke kan renses, med mindre man har smidst store summer efter dem (f.eks. boll&kirch automatisk backflushing).


 

Jeg fandt lige denne ved at google lidt rundt. Ud fra den bør jeg så vælge et 50my filter, for at få det helt fine sand væk.
https://www.scan-tech.org/CustomerData/Files/Folders/24-oliefiltrering/194_hvor-stor-er-en-mikron.pdf

Kan man være så heldig at finde stålfilteret i et byggemarked, eller skal man ud i at bekoste en omgang fragt for at få det fra en online forhandler? (det er nemmest lige nu at spørge, frem for at undersøge det hele selv :p beklager dovenskaben) 

Jeg valgte et patronfilter med filterindsats på 5 my til mit regnvandsanlæg. Der er selvfølgelig intet i vejen for at du har et grovfilter foran dette. Jeg er dog ikke siker på at din højtryksrenser kan suge gennem patronfilteret, men har du et husvandværk må det så levere vandet til filteret.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Planen var heller ikke at det skulle filtreres når jeg skulle bruge det. Men at det skulle filtreres før det kom i palletanken. Så ledes at man kunne tage vandet direkte derfra og bruge det til vask og andet. 

Ja jeg kommer nok ikke uden om at skulle have et lille husvandværk til at levere tryk. Tanken står for lavt og for langt væk. 

Nu falder sandkorn mm. jo til bunds, så en meget nemmere løsning ville være at tappe vandet et stykke oppe på tanken.


Bent Andersen skrev den 28-03-2018 21:52:43

Nu falder sandkorn mm. jo til bunds, så en meget nemmere løsning ville være at tappe vandet et stykke oppe på tanken.


 Hele ideen med at vaske bilen hjemme, og ikke kører den op i grill børsterne, er at passe på den. Så lakken ikkebliver ridser og får swivel mærker.  Så kunne jeg heller ikke finde på at spule den med 120bar ufiltreret vand.  Der er masser af skidt i sådan noget tagvand, og det er ikke alt der bundfaldet, eller flyder på toppen. 

Så det skal filtreres. Og søger en nem og billig metode til at gøre dette. 

I bla. Indien bruger man silketørklæder til at si "drikkevand" med. 

Er der kun et enkelt tagnedløb der "føder" tanken? Der findes cyklonfiltre beregnet til montering på tagnedløb. Det fungerer ved at ca. 10 % af vandstrømmen filtreres fra sammen med "alle" urenheder.


Søren O
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også