Ny Alpha2 pumpe larmer

Hej , er ny i dette forum...

Jeg har netop udskiftet den gamle cirkulationspumpe til gulvvarmen med en ny Grundfos Alpha2.

Når pumpen kører kommer der en "rallende/skraldende" lyd. Jeg kan ikke vurdere om lyden kommer direkte fra pumpen, eller om lyden kommer fra en evnt. monteret kontraventil?

Får pumpen mere gas så stiger lyden og vice versa...

Installationen er fra 2005 og består af: "EW 1-2-3 modulunit BBVS" fra PR Teknik Horsens A/S, hvis det ellers siger jer noget. Er der monteret en kontraventil i dette modul?

Pumpen er monteret således at den trykker vandet NED. (Kan det være problemet?) Den gamle pumpe var også monteret således og det larmede på samme vis da den kørte, men jeg trode den var defekt.....

Kan tilføje at når alle zoner er lukkede så kommer lyden ikke, heller ikke selv om pumpen får fuld gas, men der er sevlfølgeligt heller ikke flow gennem den...

Er der nogen der tør komme med et bud på hvad der kan være galt?

Hej , er ny i dette forum... Jeg har netop... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo ikke utænkelig at pumpen bare vender forkert.    

Er det fjernvarme, naturgas eller en hel tredje opvarmningsform du har ? 

Det er fjernvarme.

Hvis jeg vender pumpen kan vandet (frit) strømme til 3 følgende steder:

1: Ned til shunten

2: Retur til varmeværket

3: Ind i forsyning fra varmeværket (nok ikke sansynligt)

-så det går nok ikke.


Smider lige et diagram op:

Den ventil "K" er det en kontra-ventil? Hvis ja: Kan det være den der larmer?

Dit diagram viser at pumpen skal pumpe vandet frem til din gulvvarme (fremløb), og det er normalt øverste rør med gulvvarmeslangerne.

Horfor din pumpe er placeret så højt, og ikke nede mellem fordelerrørene til frem- og returløb gulvvarme kan undre.

Er der slet ikke andre muligheder ville jeg løsne en af de omløbere på rørene ved "lpumpetop" - med slukket pumpe. Hvis der er luft i systemed il det komme ud. Du skal være forberedt på at der også kommer vand ud.


Søren O

Kontraventiler "brummer" - luft i cirkulationspumper "hvæser".    

Citat: Når pumpen kører kommer der en "rallende/skraldende" lyd. Jeg kan ikke vurdere om lyden kommer direkte fra pumpen, eller om lyden kommer fra en evnt. monteret kontraventil? Citat slut.

Tager du en skruetrækker af normal størrelse og sætter klingen mod de enheder du mistænker og øret mod enden af skaftet, kan du faktisk nemt lytte dig frem til hvor lyden stammer fra.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej Solhund
Fandt du nogensinde ud af hvad der forårsagede lyden?
Jeg har en Grundfos Alpha2, der lyder nøjagtig som du beskriver det.
Den har klikket på den måde lige siden den blev monteret, for et par år siden (Jeg skulle have reageret med det samme)
Den er monteret på tilbageløbs-siden. Pumper vandet opad.
Mvh. Søren
Vi har også dette problem. Fandt I en løsning på problemet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis