Ny Alpha2 pumpe larmer

Hej , er ny i dette forum...

Jeg har netop udskiftet den gamle cirkulationspumpe til gulvvarmen med en ny Grundfos Alpha2.

Når pumpen kører kommer der en "rallende/skraldende" lyd. Jeg kan ikke vurdere om lyden kommer direkte fra pumpen, eller om lyden kommer fra en evnt. monteret kontraventil?

Får pumpen mere gas så stiger lyden og vice versa...

Installationen er fra 2005 og består af: "EW 1-2-3 modulunit BBVS" fra PR Teknik Horsens A/S, hvis det ellers siger jer noget. Er der monteret en kontraventil i dette modul?

Pumpen er monteret således at den trykker vandet NED. (Kan det være problemet?) Den gamle pumpe var også monteret således og det larmede på samme vis da den kørte, men jeg trode den var defekt.....

Kan tilføje at når alle zoner er lukkede så kommer lyden ikke, heller ikke selv om pumpen får fuld gas, men der er sevlfølgeligt heller ikke flow gennem den...

Er der nogen der tør komme med et bud på hvad der kan være galt?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne måske være luft i systemet, der er årsagen ?


Vi prøver igen, i morgen --

Ja det er det. Pumpen må ikke køre når der luftes ud.


Elektronikteknikeren

Nå, har nu:

1: Slukket pumpen

2: Forsigtigt løsnet udluftnings-skruen

Der kom ingen luft ud, der kom heller ingen vand ud.....? Skruen blev helt afmonteret og efter 20-30 sekunder kom der lidt vand op. Absolut intet tryk på vandet.

Er det normalt at der ikke er tryk på systemet? Kan det være derfor det larmer når pumpen kører fordi den suger vaccum?

Den slags cirkulationspumper skulle gerne udlufte sig selv. Forstået på den måde at den burde være i stand til at flytte evt. luft. Der må være et sikkerhedsaggregat evt. med automatudlufter et eller andet sted på dit anlæg hvor man kan lufte ud.

Ps. Ret udsædvanlig at pumpen sidder på fremløb og skal flytte varmt kedelvand nedad, det burde være mere optimalt at pumpen sad på returen i dette her setup. 

  

Annonce

Der er intet til hinder for at pumpen "pumper nedad". Den placeringsmåde siger Grundfos også god for. Hvis systemet ellers er fri for luft kører det bare.

Hvor meget tryk har du på dit anløg? Normalt skal trykket ligge mellem 1,5 og 2,0 bar.


Søren O

Der er ikke monteret trykvisere nogen steder på anlæget, så jeg kan ikke se trykket. Men når udluftningss-skruen afmonteres kommer der kun få dråber vand ud. Trykket er nærmest ikke eksisterende.....???

Jamen så siger jeg god fornøjelse med at udlufte en pumpe med den placering og pumperetning, for det kan være et helvede. Den har iøvrigt ikke godt af at pumpe lodret ned på fremløb, det skyldes at det varme vand kan indeholde mere luft, som pumpen pisker op og forstærker, som så igen kan stige op i pumpehuset og nedsætte vandsmøringen og flow. En cirkulationspumpe har bedst af at sidde på vandrette rør (fremløb eller retur). På lodrette rør bedst på returen. 

... eller på lodrette rør hvis det varme kedelvand skal flyttes opad. 


øv, -så forslaget fra jer må være at lave rørføringen om således at pumpen pumper opad?

Forstår bare ikke jeg er den eneste der har dette problem, EW 1-2-3 modulunit BBVS" fra PR Teknik Horsens A/S må være monteret i tusindevis af huse..... (FM-Søkjær + HusCompagniet)

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis