Varmeflytning

Jeg har et gammelt et plans L-formet sommerhus på ca. 120 kvm. hvor der står en Morsø brændeovnen i den ene ende af huset og varmer TV stuen op til tit 25-30 grader i de kolde måneder. Mit problem er at få fordelt varmen ud i huset pga. huset layout - i mange år har bare brugt en gulvventilator som står og blæser luft fra TV stuen ud i entre og videre ind i spisestue/køkken og det virker i mangel af bedre,men så alligevel ikke - Varmen samler sig nemlig oppe i under loftet efterhånden som brændeovnen får varmet stuen op og jeg har derfor overvejet at installere en kanalventilator på loftet over entreen og via isolerede flexrør at transportere varmen fra TV stue til vent. rist i fjerneste hjørne af spisestue/køkken. Der er godt og vel 5-6 meter fra hvor jeg kan etablere en ventilatorrist i lofthøjde mellem TV stue/entre til det fjerneste hjørne af spisestue. Har kigget på Duka løsninger, kanalventilatorer fra Bauhaus, HN, Biltema m.fl. og vil høre om andre har erfaringer med deres produkter. Biltema har en kanalventilator som synes at matche de samme specifikationer som Duka færdige kit, hvad angår forbrug, støj, kapacitet m.m. 

 http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VV...000028257/

Giver det overhovedet mening at gå igang med ? 

Har overvejet at installere en luft til luft varmepumpe i den anden ende af huset men pga. huset L-form så vil jeg stadig have problemet med at få fordelt varmen ordentlig 





5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det giver mening, og der er mange andre der har lavet lignende arrangementer.

Bare sørg for at få isoleret rørene på loftet tilstrækkeligt.

Sørg for at overdimmentionere rørene, så du ikke skal have så stor hastighed på luften, og dermed reducerer støjniveauet på anlægget, da det er en stor irritations faktor.

Overvej at etablere et to-vejs anlæg, hvis du laver din luft-luft varmepumpe, så du kan vælge om det skal være brændeovnen der skal levere eller varmepumpen.


 

Tak for svar begge to....hvis jeg installere varmepunmpe i den anden ende af huset er der desværre ikke mulighed at flytte varme derfra via rør på loftrum da det er en tilbygning til det oprindelige sommerhus med fladt tag. Så varmepumpen skal bare varmer den ende af huset op i stedet for brug af el-radiatorer 

lige et par spørgsmål mere

- overdimensionering af rør/flexslange ?? diameteren på de kanalventilatorer jeg har kigget på er 100 eller 125 mm. så hvad anbefaler i at diameter på rør/flexslange så skal være ?

- Hvad med montering af rør/slange på ventilator når de ikke har samme dimension?

- Kan umiddelbart kun finde isolerede flexslange, men isolerede rør kunne være en mulighed pga. mindre modstand inde i røreret. men hvor finder man isolerede rør? 

- eller kan man selv isolere rørene med med bats materiale? det er trods alt kun 5-6 meter så et par bats burde kunne gøre det

På forhånd tak..og god påske derude


  

tricket er at bruge en almindelig ventilator, som blæser luft fra den kolde side langs gulvet ind i stuen, det bruger jeg når det er rigtig koldt og jeg gerne vil fyre ekstra godt i brændeovnen, så kommer den varme luft ud i resten af huset, jeg synes den fungere ganske godt.

og skal du endelig flytte luft via rør, så flyt den kolde luft, mange siger det giver ikke særlig godt at flytte den varme luft, den bliver køligere undervejs..

Hej Mivo

Hvor mange meter rør skal du trække?

Hvor mange rum?

Så skal jeg nok dimentionere din installation:-)

Og husk at montere 40 graders brandtermostat der bryder fasen til ventilatoren ved brand. 

Du skal max have 5m/s ved ventilerne

Med venlig hilsen 

 Anders. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis