Skæring af paprør

Hejsa 

Skal til at lave nogle paprør i forskellige str. Om til emballage til min datters cremer. Men har fået fortalt at paprør der skal deles over. Sløver klingen eller savklingen på saven. 

Er det rigtigt?.  Og er der nogen der har prøvet det. Samt hvad for noget maskineri skal der evt. Bruges dertil. For at vi kan skære mange rør før der skal skiftes savklinge osv. 

Håber nogen har et godt bud på det  da vi skal skære mange rør 😊

Mvh

Michael 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bordrundsav/kapsav, eller en båndsav, hvis der er lidt gods i pappet.

Men hvor tykke er rørene, og hvor tykt er pappet...

Vi prøver igen, i morgen --

Rørene er fra Ø25mm til Ø45mm. Tykkelse er 1.2mm

Men skal der ikke en speciel savklinge til. For ikke den bliver døv hurtigt ?

Det var godtnok noget tyndt, så skal det være en meget fintandet klinge, så måske båndsaven er bedst, men en savning flosser jo også lidt, men klinger til træ, holder fint til at save i pap.

Du kunne måske lave en opstilling, så du skære den med en hobbykniv, der er monteret på en V-klods, og evt en rundstok inden i pakrøret.

Jow klingen sløves hurtigt af at skære i pap/papir ol.

Kan huske fra min læretid, havde lige filet båndsaven, den skar så fint, men så kom en fra en' tegnestue og sku' lige ha skåret 1,5 cm af en pergamentrulle, det ødelagde klingen!

Om igen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Nu har jeg kun prøvet med bord-rundsav og HM klinger, synes ikke klingen blev sløv af det.

Der er forskel på de klinger man i gamle dage kunne slibe op, og de moderne hårdt metal klinger. Hvis den " gammeldags " klinge f.eks. gik igennem et søm var den færdig, hvorimod det stor set ikke kan ses på en hård metal klinge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis