El-gulvarme, hvad er bedst/billigst

Jeg skal lave elvarme i mit badeværelsesgulv. Jeg har kigget på nogle "måtter", som ser ud til at være rimelig nemme at gå til.

Er der nogen mærker der er bedre end andre? Hvor køber man det billigst?

Jeg har desuden set en termostat der kan indstilles afhængig af ugedag og tidspunkt. Ret smart, men hvad koster det og hvor køber man den slags?

På forhånd tak for hjælpen.

-AllanE

Mvh. AllanE
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AllanE

Jeg skal lave elvarme i mit badeværelsesgulv. Jeg har kigget på nogle "måtter", som ser ud til at være rimelig nemme at gå til.

Er der nogen mærker der er bedre end andre? Hvor køber man det billigst?

Jeg har desuden set en termostat der kan indstilles afhængig af ugedag og tidspunkt. Ret smart, men hvad koster det og hvor køber man den slags?

På forhånd tak for hjælpen.

-AllanE


Hej AllanE!!!

Har set at det billigste sted at købe den slags er i Bauhaus
om det er dårligere eller bedre end andet ved jeg ikke
men har monteret på adskillige gulve,dog ikke monteret da jeg er murer
og ikke elektriker.Men hvis du vil være helt sikker på at det er det rigtige kan man få oplysninger hos instalatørerne.

håber du kan bruge dette til noget.

mvh.milton
Hej!

Jeg er elektriker.
Jeg vil altid vaelge fabrikatet Devi, da jeg finder at de andre maerker der er paa markedet ikke er NAER saa gode.
Devi er lidt dyrere, men jeg synes ikke det kan betale sig at spare de penge.
Det forhandles blandt andet i Silvan, og hos Greenline.
Hvis du spoerger i Silvan er jeg ikke sikker paa du faar den bedste vejledning, saa ring hellere til Greenline, de ved hvad de saelger.
www.greenline.dk
Hej!

Jeg er elektriker.
Jeg vil altid vaelge fabrikatet Devi, da jeg finder at de andre maerker der er paa markedet ikke er NAER saa gode.
Devi er lidt dyrere, men jeg synes ikke det kan betale sig at spare de penge.
Det forhandles blandt andet i Silvan, og hos Greenline.
Hvis du spoerger i Silvan er jeg ikke sikker paa du faar den bedste vejledning, saa ring hellere til Greenline, de ved hvad de saelger.
www.greenline.dk
Hvorfor dog el-varme - den største kilde til udgift, når man har fjernvarme??

En kunde fik lagt et 20 m2 gulv i sit hus med el-varme, og hans elregning steg med kr. 20.000 og det er ikke engang løgn.

Vi lider selv under et enormt stort forbrug (elvarme), og påtænker at stoppe de eneste 2 gulve med el-varme, for at se om det er syndererne.

Det skulle ikke undre mig, så havde jeg fjernvarme, ville jeg aldrig selv vælge gulvvarme!!

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Til JørgenE: Hmmm, ja, jeg har haft de overvejelser, men da jeg bor i en lejlighed er der krav om at der skal måles på forbruget af varmen.

Det er der 2 muligheder for: en elektronisk varmemåler som dem på radiatorerne og en energimåler der måler på returvandet. Jeg har talt med det firma der har lavet vores varmemålere, og de frarådede mig at bruge den første løsning, da det er besværligt og ikke bliver pænt (der skal støbes en "klods" ned i gulvet 40 cm ud for væggen, hvorfra en ledning løber over gulvet hen til væggen hvor måleren skal sidde.

2. mulighed, energimåleren, er relativt kostbar, så vidt jeg kan forstå (2000-3000 kr. for måleren + omkostninger til vvs'eren der skal forbinde systemet). Jeg har heller ikke så meget plads i rummet til placeringen af termostat og energimåler, og har ikke mulighed for at placere dem i et andet rum, da fjernvarmen kommer ind via bagtrappen.

Derudover har en ingeniør, som jeg kender, fra KAB, der arbejder med varme i deres ejendomme anbefalet mig at vælge el, idet rummet kun er på 4½ kvm og da han mener at besværet og startprisen ved at vælge vandbåren varme er større end den besparelse jeg vil opnå pga. det relativt lille rum.

Derfor vælger jeg el...


Til soernf: Jeg kan ikke se at Greenline.dk forhandler Devi. Derimod har de noget der hedder "heat-com". Er det ligeså godt?

-AllanE

Mvh. AllanE
Annonce
Hej Allan
Nej, Heat-Com er slet ikke nærk så godt.
Men Greenline burde have Devi, jeg har hvertfald selv købt det hos dem for ikke så længe siden.
Men selvom det ikke er på deres side mere, vil jeg garantere at de sagtens kan skaffe det, bare ring til dem, så finder de det til dig.
Mit råd vil være, lad være med at spare forskellen mellem Heat-Com og Devi. Jeg har prøvet at ligge begge dele, Devi's kvalitet er langt bedre.
Devi har også lavet gulvvarme kabel i mange år, det har Heat-Com ikke.
Man skulle næsten tro jeg var ansat hos Devi, men det er jeg ikke.

Hilsen soernf
Jeg har lagt T2 Quicknet fra Bauhaus. Det fungerer fint, og er iøvrigt umiddelbart magen til Devi på nær farverne. Men hvis du vil købe dansk, så vælg Devi. Jeg vil dog anbefale, at man ikke lægger fliserne direkte oven på nettet, som producenterne praler med man kan gøre. Netoverfladen er umulig at få helt jævn, og varmekablet alene er vel ca 3-4 mm tykt. Jeg valgte at hælde selvnivilerende spartel på, og lade det tørre. Først derefter lagde jeg klinkerne på den helt jævne flade. (Bare et tips...)

klassikeren
Jeg har også prøvet både Devi og Heat-com og den med kvaliteten holde ikke. Termostaten fra Heat-com er fuldt ud ligeså god som Devi's - til gengæld vil jeg da råde dig til at købe varmekabel istedet for måtter (for det er noget bras). Eneste problem med varmekabler er, at de kræver lidt mere plads, dels er kablet tykkere og du skal også have plads til et hønsenet eller et rionet som kablet kan fæstnes til.
Et andet aspekt er isoleringen under gulvet. Nu bor du i lejlighed, så det er ikke så nemt at udvide den, men jeg har set flere eksempler på gulvvarme som er lavet i et gulv unden den nødvendige isolering - med det resultat at det koster en formue i strøm, og at gulvet aldrig bliver rigtigt varmt om vinteren (hvor behovet jo er der.. :-)

Mvh,
jan
Hvor meget tykkelse har du tilbage på dit gulv, hvis der er plads til et ekstra lag isolering kunne du jo lægge det på og så købe et pænt baderums tæppe feks. i Jysk, det luner da lidt, også på elregningen.

sølvræven / JK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også