tagkonstruktion af fladt tag

Hej alle

Jeg er i fuld gang med at renovere min garage og i den forbindelser er jeg nået til taget. Der er ny ståltrapezplader på og det vil jeg have på igen. 

Nu skal jeg så i gang med tagkonstruktionen da den gamle er for ring og forkert lavet. 

Garagen er 7 x 6 meter med portene i den "korte" ende. Der er i midten af garagen en stolpe for at støtte det lange spær i midten af garagen. 

Planen er at lave en konstruktion med 195x45 tømmer på tværs af garagen som hviler på topremme/spær i hver side og i midten. Disse kommer til at ligge med ca. 70cm imellem.

Spørgsmålet er så hvordan jeg laver konstruktionen oven på dette? jeg er ude i at montere undertag ovenpå spærene af 195x45 og så montere en lægte ovenpå spærene for at få de 5 cm mellem undertag og tag. 

Jeg har set nogen bruger klemlister på tværs af spærene og så bruge lægter i spærets retning igen. Er dette måden at gøre det på eller hvad er jeres erfaringer?

På forhånd tak.

-Mikkel


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Klemlister holder undertag på plads, og åbner mulighed for at vand på undertaget kan sive frit under lægter, og ud i tagrende. De skal være trykimpr.

Samtidig giver de plads til ventilation, da lægter jo stort set spærrer af for det.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Klemlisterne skal ikke ligge på tværs af spærene. Klemlisterne skal ligge i spærenes retning og klemme undertaget ned til spærene i deres fulde længde.

Ovenpå ligges lægter på tværs af spær og klemlister.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Men for at så taget har noget at ligge på så må jeg jo have et lag lægter på tværs igen. Grundet hertil er at spærene ligger på “tværs” er hældningen. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis