Bygge emhættekasse

Vi er i gang med at bygge nyt køkken.

Og vi skal have en loftintegreret emhætte, så derfor skal vi bygge en kasse i loftet.

Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal opbygge denne kasse. Så nogle pointers kunne være rart. 😊

Grunden til den ikke bare bliver sat direkte i loftet er at emhætten skal sidde hvor der er et spær, og da vi har gitterspær er det for omstændigt at få lavet en udveksling.

Men jeg tænker selv noget med noget spærtræ på langsiderne af kassen eller bliver det for tungt?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der ingen der har nogen gode råd?

Altså den skal bores op i listeloftet som jeg har boret fast.

Skal jeg bruge spærretræ eller bliver det for tungt?

Skal jeg bygge den i krydsfinér eller i gips?

Skal jeg bruge vinkelbeslag til alle samlingerne?

Er det en købt emhætte der skal hænges op  (emhætten skal sidde hvor der er et spær), ?

Eller er det en kasse du laver med lys i og så skal der være motor på loftet.?

Hvis det er det sidste er der mange måder det kan laves på, og enkelte måder som det er smart. Men der skal være ret meget sug for at det virker når emfang sidder så højt oppe. 

Der skal principielt kun en firkantliste skrues fast på loftet, og derpå skrues en strimmel masonite. Det kan laves rundt, oval, hjerteformet eller firkantet. Ender det med det sidste kan der være en firkantliste inde bag hvert hjørne som stifter eller skruer kan få fat i. 

Der skal så laves en måde hvor fedtfiltre kan sidde, og tages ned for rengøring. 

Der er mange gætterier her, så lidt mere omkring dine tanker om slutresultatet vil nok give bedre respons. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Det er en emhætte (eico e19) som skal bygges op i loftet, men...

Der sidder selvfølgeligt et spær direkte over der hvor kogepladen skal sidde (typisk).

Selve kassen skal så rage ned fra loftet i samme dimensioner som kogeøen som er 3000x1200mm, dog kun ca. 15-17cm høj.

Der skal også placeres spots i kassen og motoren skal placeres på loftet.

Kassen skal være hvid så den ligner det gipsloft som sidder rundt om, ligesom det ses på køkkener i dag i diverse køkkenbutikker. Lidt a'la dette billede: https://images.wagcdn.com/500/500/f...4533-1.jpg

Jeg er bare i tvivl om hvad jeg kan bygge i af materialer for at det hele ikke bliver for tungt og tyngdekraften en dag hiver hele l**tet ned ;-)

Det kan godt laves i gipsplader. Men det bærende kan sagtens være skillerums lægter. Det bedste ville være at få nogle lægter op på siden af spær, og skrues fast der, og de stikker så ca. de 6-700 mm ned som kassen måske skal være, og det gælder begge sider. De kan så være det bærende. Der må så bygges vandret uden på dem med forskallingsbrædder så der laves et skelet som kan bære gipsplader.

Laves det i OSB plader kan du sikkert nøjes med at skrue en lægte under loftet, med skruer helt op i spær. Så kan plader skrues direkte på den og er stive nok til selv at bære. I hjørner sættes der indvendig en lægte eller mindre til at skrue i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også