Hovedhane - lukke for vandet

Hej

Jeg skal lukke for vandet på hovedstophanen. Men når jeg skruer den i bund sker der ikke noget. Der er også en lille ventil på hanen, skal jeg gøre noget ved den? Skal den fx skrues ud før jeg kan skrue den anden helt ind? 

Håber nogen kan hjælpe!

Vh Vandmanden

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den lille ventil på siden er for at kunne tappe vandet af anlægget den har ingen betydning for lukning.  Da stophanen ikke bruges særlig ofte kan der nemt sætte sig skidt i ventilen. Du kan prøve at have en hane løbende samtidig med at du skruer stophanen ud og ind, så kan du se om det ikke hjælper på vandtrykket. 

Du skriver ikke om årsagen, men har du fået den næsten lukket og skal lave en lille reparation, kan du åbne 2-3 andre vandhaner samtidig, så får du et meget lavt tryk og kan måske ordne din lille opgave hvis du har tingene klart. Er det en  balofix der skal på hjælper det også at skrue den på medens den er åben, så der ikke opbygges tryk. Men det betinger jo at du næsten har fået lukket og at du tåler lidt vand hvor du skal arbejde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej

Vandmåleren sidder lige efter - så ventilen sidder før vandmåleren. Den gamle ejer har sagt, at det var den - men han havde brugt den sidst for 10 år siden. Ved ikke, om jeg kan finde noget efter, der lukker?

Jeg skal skifte vandhaner og bruserarmatur, og spærreventilen på vandhanen virker ikke, så derfor skal der lukkes centralt. 

Mvh Frederik

Hvis ikke mine råd i første indlæg løser problemet for dig, så må du til vandforsyningen, og få dem til at lukke ude ved vejen. Der bør der være en hovedstophane som de har værktøj til at lukke af. I den forbindelse vil jeg anbefale at du får skiftet den indvendige så det virker i fremtiden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hjælpen. Jeg forsøger at få den i gang som foreslået først. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis