Ophængning af lampe- korrespondance??

Hej,

Er ved at hænge en lampe op i vores  entré/opgang og det driller. Det er gammelt hus fra 1938, og loft udtaget  har flere farver en end en regnbue: sort, blå, grå?, brun, og rød samt en grøn/gul jord. Endvidere kan lyset tændes/slukkes 3 steder i opgangen, der er fjerde korrespondancer.

Jeg har slavisk kørt de forskellige kombinationer igennem men sidder fast.

Når jeg forbinder blå og brun til lampen så lyder den nok stop, så antag at enten den sorte eller røde var tændledning. Men kan ikke få det at virke. Det ser ud som at sort og grå sidder sammen, og sort og rød er sat sammen.

Nogen gode råd?






8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bruge den lyseblå , det er helt sikkert da det er nullen  , et godt bud ville være rød som lampeledning , ellers må du afmontere de 2 korrespondance afbrydere og tage et billede af ledningerne , det ville nok hjælpe........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Har du prøvet blå, som sandsynligvis er nul, og rød som sidder alene og dermed er mellemledning. Hvad laver metallet forbundet til loftskrogen, er du sikker på, at den er en af lederne? Og er du sikker på at den skal forbindes til en spændingsførende ledning og dermed til "jord" gennem loftskrogen. Hvad laver den ledning, der stikker nedenud af krympefleksen?


fase

Når du ikke har jordledning i lampen, så er der reelt kun 3 klemmer at "lege med" Så du skal ikke stirre dig blind på nogle farver. Årsagen er at det er lavet over flere omgange, så i den mellemliggende tid har lednings farver ændret sig. 

Fabrin: Det ligner den type lamper som har en stålwire til at hjælpe med at bære den. Ledningen i krympemuffen antager jeg er ledninger til lampen. rød er ikke alene der sidder også en sort i samme klemme. 

Ellers ser det jo ret regulært ud oppe i udtaget, med blå = N - Brune = fase . Rød og sort = M1 (tændledning) 

Den sorte og grå der forsvinder op forbi jordklemme sidder måske med en samlemuffe længere oppe og kan være korrespondance ledning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fabrin: Det ligner den type lamper som har en stålwire til at hjælpe med at bære den. Ledningen i krympemuffen antager jeg er ledninger til lampen. rød er ikke alene der sidder også en sort i samme klemme. 

Det har du ret i, men jeg kan ikke se den anden ledning med et afisoleret stykke. Den blå kan vi vel blive enige om er nul, og så er det egentlig bare at prøve sig frem.


fase
S. Fabrin skrev den 25-03-2018 23:44:37

Det har du ret i, men jeg kan ikke se den anden ledning med et afisoleret stykke. Den blå kan vi vel blive enige om er nul, og så er det egentlig bare at prøve sig frem.

 Den anden ledning er sort eller brun, og er på billedet monteret i klemmen med de brune ledninger i installationen (hvilket nok også forklarer, hvorfor lampen lyser konstant). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Det er da rigtigt, måske skulle jeg have gået til en landskendt optiker. Jeg skal nok kigge bedre efter næste gang   .


fase

Takker. Havde arbejdet ud fra at sort og rød var mellemlanding, og prøvet Blå+sort og blå + rød,  men ingen af kombinationen virker.

Blå+brun giver som sagt konstant lys, og ja det er tynd  sikkerheds wire grundet vægten af lampen. 


Er du sikker på at alle skruerne er spændt , der kunne måske være en dårlig forbindelse.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis