Gulvvarme fra loft

Hej

Skal have lagt gulvvarme i stuen som erstatning for radiator. I dag kommer rørene ned fra loftet, uden på vægen som i gamle dage. Fyret står i modsatte ende af huset. 

Jeg overvejer at lave en forskallingsgips væg på ca. 50 mm og samtid få lidt mere isolering i ydervægen. I denne forskalling kan jeg så lægge varme rørene. (2 loop)

Det er ikke den helt rigtige måde, men jeg spare at brække gulvet op i 2 andre rum og et indbygget skab, hvilket giver en del mere arbejde. 

Men er der nogle ulemper. Luft i systemet, varmetab og dårligere økonomi.    

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have placeret en gulvvarmeshunt med separat pumpe. Den kan udmærket sidde på loftet, hvor du så også får dine udluftninger, så den side af sagen er i orden. 

Jeg ville nok forberede til gennemføring gennen dine andre rum med isoledere tomrør. Hvis du så samtidig flyttede rørene til loftet hen mod dine andre rum, så ville det være forberedt. Du kunne så lave et lille rum i "ydervægsisoleringen" (med påskruet vægbeklædning), således at du kan lave en rørsamling der når det bliver aktuelt.

Søren O

En gulvvarmeshunt med separat pumpe er det også nødvendig når jeg har en expansionsbeholder som i forvejen sidder over hele systemet. 

Der er principielt 2 systemer man kan lave gulvvarme med. 

Den gammeldags som man kan bruge i enkelte små rum. Her kører fremløb fra fyret direkte rundt i gulvet og den anden ende er så tilsluttet retur. Det bliver i princippet tilsluttet som en radiator. Man bruger så en termostat på returen måler på returvandets temperatur, som jo er et udtryk for gulvets temperatur. Her kan fyrets pumpe selv sørge for at cirkulere vandet rundt. Det medfører at gulvet i den ende hvor fremløb er er meget varm, hvorimod den er kold i den anden ende. Det kan så afhjælpes ved at hele gulvslangen bliver lagt ud som en hårnål. Altså opmåle midten af slangen, begynde med den som en sløjfe inde fra midt i rummet. Når man så lægger slangen udefter kommer fremløb og retur hele tiden til at ligge hver anden. Det modvirker den temperatur forskel. Men kan sikkert ikke bruges ved trægulve da de ikke tåler høj temperatur

Den moderne hvor der er et meget større flow i gulvet men en meget lavere temperatur. Det opnås ved at der kører vand rundt i systemet med den lavere temperatur og kun strømmer varm vand ind i systemet når termostat kalder på varme. Her kræves en separat pumpe der kan cirkulere med denne / disse kredse. I dete system er det ikke så vigtig hvordan slangerne lægges, da der kun er lidt forskel på frem og retur temperatur.  Ved trægulve eller ved evt. senere udvidelse med flere rum er den sidste metode bedst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Metoden med shuntkreds er altid den bedste, den giver helt klart en mere jævn gulvtemperatur.

At køre uden shuntkreds kan gå i små rum, men må alligevel betegnes som en nødløsning.

Søren O

Jeg takker for de gode svar og forklaringer... Lige en sidste ting med den moderne metode kan man så nøjes med en sløjfe. Rummet er ca. 8,5 x 3,5 og der skal træ gulv oven på.  

Annonce

Mener at længste gulvvarmeslange med ø 20 rør er 120 lbm. Med en slangeafstand på 20 cm kommer du over de 120 m, så 2 kredse og ø 20 mm. gulvvarmeslange må være det rigtige.

Søren O

Tak for det Søren så vendter vi bare på at det bliver varmere udenfor. Det er lidt for koldt at lukke for varmen nu.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis