Male vandskuret hus, hvornår?

Hvor lang tid skal der gå, inden man må male efter man har vandskuret sit hus?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

endelig ikke før august


 

fordi det er det mest tørre tidspunkt på året. 


 

Okay. Tænker bare at det er meget tynd lag, så det er vel næsten tørt dag efter??

Her er sakset fra nettet omkring nyt murværk. andre steder står mindst 1 år. Men er det ældre murværk, så er det fint til ca. august.

Murerfaget anbefaler generelt ikke, at udvendigt murværk males. I mange tilfælde må malerbehandling betegnes som værende problematisk.
Vær opmærksom på at garantiforpligtelsen bortfalder hos en række producenter af murermaterialer, hvis udvendigt murværk malerbehandles. Det er derfor særlig vigtigt at forhøre sig hos den aktuelle leverandør af mursten og mørtel. Der stilles større krav til murstenenes frostbestandighed i en ydermur, der skal males. 

Murværket må ikke kunne optage nævneværdige vandmængder, efter at malingen er påført, og udvendig behandling af murværk må kun foretages med en diffusionsåben maling, der tillader eventuel fugt at fordampe gennem malingslaget.
Bemærk at murværkets vandindhold skal være det mindst mulige, når malingen påføres, det vil sige, at der skal gå mindst 1-2 år efter opførelsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Uldal skrev ,  fordi det er det mest tørre tidspunkt på året.   Citat slut ........     Forkert   ,  August/September er nok de mest fugtige måneder , det er nu her i foråret at luften er mest tør , mange gange nærmest knastør............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Karl sart: Det må jo være sådan at muren er mest tør efter nogle sommermåneder. Det er det der har betydning i denne sag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En gang til , luften og omgivelserne er mest tør sidst på vinteren og starten på foråret , (absolut fugtighed ) i august / september er er luften blevet varmet op og kan indeholde megen fugtighed , så meget at der er en meget stor dugdannelse sidst på natten og om morgenen , alting driver af fugtighed , den absolute fugtighed er meget høj .

Calle


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg skal da ikke rokke ved dine teorier, for det er klart at luften kan indeholde mere vand når den er varm. Men deter jo ikek det der er spørgsmålet her.

Ved et hurtigt søg på nettet, fandt jeg en artikel på Bolius hvor jeg har sakset lidt omkring bedste tidspunkt at male udendørs træværk. 

Fra maj til september er udvendigt træværk som regel tørt nok til at blive malet, når det ikke har regnet i over en uge. Det er bedst at male træværk, når temperaturen er mellem 10 og 25 grader.   

Mal, når fugten er under 15 procent

Har det regnet meget i en periode, er det en god idé at tjekke dit træværk med en fugtmåler, inden du maler. Fugten i træet skal være under 15 procent.

Du kan købe en fugtmåler i de fleste byggemarkeder og ofte også låne en hos farvehandleren.

Bedst at male udendørs træ i august og september

En lun og tør dag i august eller september er et godt tidspunkt til maling af udvendigt træværk, da træet har haft tid til at tørre gennem sommeren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det jeg ville korrekte var at August skulle være den tørreste tid på året , det er en måned med meget høj luftfugtighed , det er måneden med de meget varme lumre nærmest ulidelige dage på grund af meget varm og fugtig luft , man kan ikke svede .

Det er også måneden hvor alting er dækket af dug tidligt om morgenen , så man kan opleve et flot spil af især hjulspinderes net overalt i naturen , og græsplænen er ikke tør før om eftermiddagen selv i solskinsvejr , 

Tilbage til tråden , her i sommerhus området er foråret smøre hus ind tid , da alt ting er meget tørt . hvor Bolius har sine tal fra ved jeg ikke , det er ikke fra DMI kan jeg se .

calle captiosus


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også