Hylder i mdf

Jeg har lovet fruen at lave en indbygget bogreol i vores stue. Tanken er at der skal bruges 60x60x37cm køkkenoverskabe i bunden og at der så skal være hylder i mdf ovenover. Dvs hylderne skal også være 60 cm bredde og ca 35 cm dybe.  vil man kunne lave det i 19 mm MDF uden nedbøjning?

Eller er det bedre med 22 mm?

Gør det nogen om der er bagbeklædning eller ej?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mdf vil sikkert nedbøje med tiden, ligegyldigt hvad tykkelse du vælger, alene af deres egen vægt og jordens tiltrækningskraft   
En hylde der "hænger" i 2 sider er ikke så stærk som hvis den hænger i 3, så mit råd ville være at lave en bagbeklædning der er lige så kraftig som siderne, og så lavet enten en slidse (det er den stærkeste) eller et par punkter hvor der er isat hyldebærer ala dem her.
Så kan du klare dig med 19mm tykkelse.

Eller du kan lave en sarg under forkanten, som også kan give et indtryk af at hylden er meget tykkere en den i virkeligheden er.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

MDF er en fantastisk materiale til mange ting, men lige netop til ting som hylder er det ikke stort bedre end våd bølgepap. Med mindre der bliver limet f.eks. laminat på begge sider. 

Jeg vil foreslå 19mm spånplade med melamin. Skal det lakeres skal melaminen blot pudses let


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Er det virkelig så skidt med MDF? jeg vil nødigt bruge lamineret spånplade, da jeg gerne vil affase kanterne, og jeg er bange for at det kommer til at ligne noget fra IKEA. Hvad med noget Østenfiner til hylderne? https://www.10-4.dk/varer/byggemate...CC-4833315 


Tro mig. Jeg arbejder på møbelfabrik til daglig.

Østenfiner kunne være er fint bud til hylder. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis