Gulvvarme i gammel konstruktion

Jeg har vedhæftet billede som beskriver opbygning af min nuværende gulvkonstruktion. Jeg vil gerne have fjernet gulve/strøer, da det fjedrer og knirker. Herefter skal der isoleres og lægges gulvvarme.

Hvad vil være den korrekte fremgangsmåde/opbygning?

Jeg har allerede renoveret hele huset, lige på nær badeværelserne. 

Planen er at fjerne gulv i stue, entré, fordelingsgang og badeværelser ifm. renovering af disse. Jeg vil ind mod værelserne blot klargøre med slange til gulvvarme, dette da gulvene i værelser er OK.

Jeg  vil gerne undgå at grave ud, men har også læst mig frem til at gulvvarme er voldsomt dyrt hvis der ikke er isoleret nok. 

Ud fra tegningerne er der 200 mm leca, det er vel rimeligt godt eller hvordan?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved egentlig ikke hvor godt leca isolere, dem i mit hus var meget små leca kugler kværnet op med cement og tænker isoleringsværdien ikke var ret høj.

Jeg har aldrig været fan af halve løsninger, men der er jo en del arbejde i at grave op og efter isolere har selv gjort det på 200m2. Men resultatet er det hele værd.

Lige for at følge op på min egen tråd. Jeg har talt med flere naboer som har haft god succes med at lave gulvvarme, uden at grave. Det viser sig at der er mellem 19-26 cm ned til betonlaget. Så ville man kunne lægge et sted mellem 90-160 mm isolering i gulvet og ovenpå støbe med 100 mm beton/klaplag. 

Jeg har læst flere indlæg herinde, hvor folk skriver om at det giver fugtproblemer og er voldsomt dyrt.

2 nabohuse i området har fået lavet dette for år tilbage, ingen problemer hos dem. 

Hvad siger panelet?

Der er tale om ens typehuse fra Nordbo huse (70’er hus).

Panelet sige at der lovmæssigt foreskrives 300 mm isolering..... 

p.s. Leca isolere røv og nøgler😏

Lav det nu korrekt og så er du bare mere tilfreds bagefter ja arbejdet er større men udføres det korrekt så kan du sove som en engel bagefter velvidende at alt er i skønneste orden. Og du samtidig spare på din varmeregning fremfor at lytte til den magelige side der sige spring du bare over hvor gærdet er lavest.

Min holdning er 100% klar lav det korrekt.... altid. Alt andet er sjusk 

Når der alligevel er så meget plads ville jeg nok lave let gulvvarme, på svømmende gulv. Det giver plads til mere isolering over beton pladen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik



mfrost skrev den 16-07-2018 21:07:44

Panelet sige at der lovmæssigt foreskrives 300 mm isolering..... 

p.s. Leca isolere røv og nøgler😏

Lav det nu korrekt og så er du bare mere tilfreds bagefter ja arbejdet er større men udføres det korrekt så kan du sove som en engel bagefter velvidende at alt er i skønneste orden. Og du samtidig spare på din varmeregning fremfor at lytte til den magelige side der sige spring du bare over hvor gærdet er lavest.

Min holdning er 100% klar lav det korrekt.... altid. Alt andet er sjusk 

- Lovmæssigt skal der ikke 300 mm isolering.
Det kommer helt an på rentabilitet og fugtmæssigt forhold.
Hvis hele terrændækket blev fjernes skal den lovmæssigt opfylde en U-værdi på 0,10.
0,10 ved gulvarme og betondæk = 350 mm polystyren S60 eller 300 mm polystyren S80.
Hvis betondækket ligger direkte på jord er det rentabel og gulvet skal overholde overstående isolerings mængde.


ev elmand skrev den 16-07-2018 22:28:04

Når der alligevel er så meget plads ville jeg nok lave let gulvvarme, på svømmende gulv. Det giver plads til mere isolering over beton pladen.

 Jeg ville gøre som overstående.
Lige meget hvad vil jeg anvende 50 mm kuldebrosisolering mod sokkel.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce

Jeg har netop haft målt afstand til betondæk, i den ene ende af huset er der ca. 35 cm til terræn, i modsat ende er der 25 cm. Dvs. At jeg kan få mellem 150-250mm polystyren, med 10cm betonlag ovenpå. Vil det være OK, eller er anbefalingen fortsat let gulvvarme, såfremt jeg ikke vil grave ud? 

Hvis jeg nu ikke gider gulvvarme, så kan jeg vel godt lave en løsning hvor der: afrettes til plant niveau, udlægges sundolitt, gulvplader og til sidst parketgulve?

Jeg er desværre nødt til at have nye gulve, da de nuværende er ødelagt og gynger. Gulv er flere steder flækket i fer, så vi bliver søsyge 😊

Det er let at udlægge polystyren af den gode slags. Og så gulvspånplade over. Lige under gulvspån lægger du varmerør i fordelings plader. 

Det giver et varmesystem der regulerer lige så hurtig som varme med radiatorer, så man kan udnytte andre ting som giver varme, solindfald, mange gæster, madlavning, brændeovn  m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis