Hul i væg / Tegloverligger

Halløj alle GDS folk. 

Jeg skal til at lave mig et hul i væggen mellem stue og køkken.  

Væggen er en murstensvæg som ikke er bærende.
Hullet skal være 180cm bredt og ca. 210cm højt (passe som en fransk dør)
Hullet skal altså ikke gå helt til loft, men efterlade ca. 4 sten som top!

Nu mit spørgsmål. Der skal jo lægges en overligger (i dette tilfælde en tegloverligger) ind, når hullet er så bredt, og der er mursten i toppen. MEN hvordan pokker gør jeg det rent praktisk. Jeg kan jo ikke bare banke muren ned og sætte overliggeren op (eller kan jeg)???

Nogle gode forslag!?

Mvh

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis vi antager at du vil have overliggeren til at ligge i 5 øverste skifte. Så starter du med at hugge 1/2 sten ud midt over det kommende hul i 4 øverste skifte.  Stikker en ca 2 meter lang 4/4 bjælke igennem og placerer en soldat under hver ende af 4/4 eren. Derefter strammer du soldaterne til så bjælken støtter uden at løfte de 4 skifter så de går løse. Derefter saver du med en bajonet sav det 5 skifte ud og lægger overliggeren ind. Fuger den til fra begge sider så fuge  er fyldt og komprimeret. Overliggerens vederlag i begge sider er på mindst 10 cm. Lad det stå og hærde en dag eller 2. Først nu begynder du at skære ud til selve dørhullet. 


km

Hvis der er rigtig meget cement i falder det måske ikke ned. Det vil så være tilsvarende meget hårdere at save 5 skifte ud.  Så måske revner det så der. Når det er sagt, så tager afstivningen en times tid. Max. 



km

Hvis du vælger at tage muren væk helt i loftet kommer der jo andre problemer bagefter. Der er et hul som kan være lige så vanskelig at få til at se pænt ud. 

En fin fin opskrift af kmflisemester. Denne afstivning behøver dog ikke nødvendigvis af blive holdt oppe af "soldater" du kan også have bjælken igennem muren og så lodrette regler som lige bestemt er ca. 5mm for lange.  De stilles skråt under bjælken på begge sider, og bankes let ind , næsten lodret, så de strammer opad. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis