isolering af kældervæg mod krybekælder

Hej

min kælder renovering går stille og roligt frem ad, og nu er jeg nået til hjemme biografen. :D Jeg laver det hele med el, radiatorer, multipor plader på ydervægge, nye lofter osv. så det er en stor omgang. Nu til det svære;

Jeg har en 4m lang væg der støtter op mod krybekælderen. Den nedre del er lavet af beton fundamentet. Den øvre del er muret op af mursten. Det er ikke nogen isolering lige pt. 

På grund af at murstens-delen er markant smallere en fundamentet, er der en forskel på 3-8 cm som jeg ikke havde lyst til at spartle op så væggen blev lige. Derfor valgte jeg at bygge en fritstående porebeton væg op foran den for at få en lige væg og samtidigt have dybde til at kunne bygge højtalere ind i væggen. Den væg er næsten færdig og jeg lagde nogle 45mm rockwool stenuld isolerings batts ind i "hulmuren" for at checke hvordan det passede. efter et par dage fjernede jeg dem igen og opdagede at der var kommet kondens på væggen bag isoleringen mod krybekælderen. :( 

Det er vel ikke nogen chock da der ikke endnu er kommet isolering på ydersiden af murstens væggen endnu, så den var ekstra kold, (det er minusgrader udenfor.) og krybekælderen er godt ventileret. Men jeg blev i tvivl om jeg overhovedet skal isolere mellem de to vægge? er det bedre med ventilation? (altså det bliver koldere, men det er bedre end fugt!) Eller kommer dugpunktet langt nok ud hvis der kommer ca 250mm rockwool isolering på krybekældersiden? Det er ikke noget træ eller andet organisk materiale der er i kontakt med de to vægge, så på den måde er der ikke så galt, men jeg vil jo gerne undgå kondens vand. 

Jeg har læst her på forumet at "udvendig" isolering er den bedste måde at isolere på, så det vil jeg gøre, men jeg er i tvivl om jeg skal isolere hulrummet mellem væggerne eller ej? Det vil jo klart være en fordel for lyden at der kommer en masse isolering ind. Ellers må jeg lave nogle ekstra kasser til at lukke af med omkring dem.

Nåh, det blev en lang post, men som sagt,

Kan jeg regne med at en 250mm krybekælder væg isolering vil sørge for at der IKKE kommer kondens i hulrummet mellem de to vægge? Og skal jeg putte isolering i hulrummet eller ej?

jeg har vedlagt en skitse på hvordan det ser ud nu og hvor jeg vil isolere.

Hvad siger i?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kondens opstår jo også når du har en åben væg hvor der kan komme fugtig luft ind og kondensere. Hvis din Rockwool var puttet ind og væggen muret til samme dag, ville problemet nok ikke opstå. Er den murede væg isoleret mod fugt fra jorden med tjærepap el.lign?


Elektronikteknikeren

Ja, det er murpap mellem fundamentet og murstens væggen. Den nye væg står også på murpap på beton gulvet.

Det lyder godt at du tror at der ikke ville være fugt hvis den var lukket med det samme. Det giver håb!   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ejj -fordi.. osv.. undskyld.. der er bare såå meget - håndværker vil have mere end - anden bealing??

Jeg har læst her på forumet at "udvendig" isolering er den bedste måde at isolere på, så det vil jeg gøre, men jeg er i tvivl om jeg skal isolere hulrummet mellem væggerne eller ej?

Kan jeg regne med at en 250mm krybekælder væg isolering vil sørge for at der IKKE kommer kondens i hulrummet mellem de to vægge? Og skal jeg putte isolering i hulrummet eller ej?

jeg har vedlagt en skitse på hvordan det ser ud nu og hvor jeg vil isolere.

Hvad siger i?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Meget fin tegning ;-) Det er altid lidt "farligt" at isolere en kælder, hvis der er risiko for at der kommer fugt ind udefra. Går ud fra betonen er helt tæt.

Kondensfugt kommer indefra, så du skal have en tæt dampspærre op og god ventilation i kælderen. Du kan sætte dampspærren uden på gasbetonen på nogle lægter og så gips uden på. Mellem lægterne kommer du isolering.

Mvh.,

Chr.

En tæt mur af gasbeton vil unødvendige dampspærre.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også