Ang gulvvarme

Hej. Er igang med at få renoveret badeværelse. Og vil i den forbindelse hører, om der er nogen som kan forklare mig hvordan det foregår med at få koblet “jord” til ens gulvvarme? Det er vel et lovkrav i vådrum? 

Kan det laves efter gulv er støbt? Ellers ska det laves før man støber gulv. 

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej. Laves kun hvis du ikke har jordspyd 

Hvis vi taler om el gulvvarme så er der en jordledning med i kablet. Den skal tilsluttes jordspyd efter gældende regler. 

Er det vandbåren gulvvarme der ligger på rionet, så skal nettet jordforbindes inden der bliver støbt. Det kan gøres ved at sætte 2,5 mm2 jordleder på med rette materiel og så føre denne op til jordleder i installationen, eller til hovedjord plint ved din gruppe tavle.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er tilkoblet min fjernvarme. Men grunden til at jeg os spørger, er fordi der hersker lidt forvirring mellem muren og vvs. Hvordan har jeg mulighed for at kontrollere om det er udført korrekt, nu når gulv er støbt? 

Det kan du ikke rigtigt komme til.

Hvis mureren "kun" har lagt et nyt lag uden ekstra armering, så er der ingen jording nødvendig, da du har vandbåret varme.

Har mureren haft banket det hele op, lagt "rio-net" (armerings net) med slangerne bundet til, og så støbt det hele, så skal der være tilsluttet jording til armerings jernet.


 

Her er link til beskrivelsen fra sikkerhedsstyrelsen.  Den er naturligvis ikke helt let at læse/forstå hvis man ikke har lidt elementær kendskab forinden. Men nederst er der link til eksempler, så er det lidt nemmere at forstå. 

Hvis ikke der er benyttet  rionet, så kan et udlagt net under vådrums membran erstatte det. Den skal så tilsluttes jordleder i nærmeste stikkontakt.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis