Findes der forgreningsdåser med flere rum?

Jeg står og skal have flyttet el-tavlen og har snakket med elektrikeren om at jeg selv køber materiel, da jeg får nogle gode rabatter gennem arbejdet. 

Sagen er at tavlen skal flyttes til et andet rum og jeg har foreslået elektrikeren at vi trækker de eksisterende kabler op, forlænger dem og trækker dem over loftet til det nye sted.

Han var ikke vild med ideen om at forlænge kablerne, men ville hellere føre dem op i dåser og samle dem med muffer og så trække nye kabler til den nye tavle. En løsning jeg personligt ikke synes er fantastisk, men OK. 

Jeg er ikke vild med at have 32 små forgreningsdåser på loftet - og man må ikke samle flere grupper i een stor dåse. Spørgsmålet er så: Findes der en stor/lang dåse med ruminddeling, så man kan opnå adskillelse af grupperne og dermed undgå de 32 små dåser?


/cs

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder da voldsomt med alle de samledåser   

Mig bekendt må de godt samles i en boks, bar der er tydelig opmærkning, at der er flere grupper.

Kan du ikke trække nye ledninger i nogle at tilfældene, og er det kabler så saml dem med press muffer og krympeflex.


Vi prøver igen, i morgen --

Lidt realitets sans kan ofte gavne  Du har ikke 32 grupper i et enfamilie hus. Havde du nu skrevet 1 mill. så var det lettere at tage stilling til. 

De lysgrupper der bliver forsynet fra gruppetavlen, kan jo ofte få deres tilslutning i den anden ende af huset. Det er måske kortere end hen til den gamle placering, og simplere at gennemskue senere. Så skal de gl. kabler/ ledninger ikke bruges, men afmonteres og trækkes ud tæt på gl. placering af måler. Måske går der kabel til komfur, vaskemaskine el.lign. hen over loftet, som kan nå til den nye placering. 

Så med lidt omtanke er det måske nok med 1 eller 2 samledåser. Det ender nok med at din elektriker har den rigtige løsning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@Je_ns Jeg har snakket med en kollega der er tidl elektriker der fortæller mig at der skal være opdeling mellem rummene hvis det hele skal være i een boks.  Siden jeg ikke har set sådan een boks, ville jeg vide om der er nogen der kender til det..

Det er elektrikeren der mener at han ikke vil bruge presmuffer, men hellere vil samle dem på loftet i dåser.


@ev elmand Nej det er korrekt. jeg har et elopvarmet hus og gerne skulle have en god fordeling, så jeg ikke skal slukke halvdelen af huset hvis jeg skal koble noget fra / til. så Jeg har købt 14 stk 1pc13, 4 stk 3pc16, 4 stk 3pc13, 2 stk 1pc2 - og når jeg får garagen koblet på, kommer der endnu en 3-faset gruppe og en et-faset på så det er 26 - men lidt fra og til skader ikke.

Jeg har OK styr på hvordan kablerne går og hvilke der skal forlænges / forkortes / kobles direkte i den nye tavle. Det spørgsmålet gik på var om det var muligt at undgå x-antal små dåser, men i stedet kunne få det i een eller to store dåser med skillevæg.


/cs

Hvis tavlen flyttes, så trækker man nye gruppekablerner, som vil være den bedste løsning rent håndværksmessigt. Næst bedste løsning er at krympe dem, men det kræver jo at det er en kablet installation, og ikke lavet med PVL. 

 Det er aldrig en god ide med unødige samledåser - bid nu mærke i ordet unødige. Jeg har svært ved at forstår din elektriker forslår dette.


Med mindre du har 700M2 bolig og flere køkkener så lyder det helt sindsygt med så mange grupper til et (almindeligt?) hus!

Selvfølgelig skal du ikke have samlinger i dåser. Når kablerne bliver samlet med pressemuffer og krympemuffer, gælder det ikke som en samling men som en del af kablet og må derfor lukkes inde uden, at der skal være adgang til samlingen. Prøv at undersøge om ikke nogle af kablerne kan "vendes" så de kan nå til den nye placering af gruppetavlen. Det bliver svært for ikke at sige umulig at finde en dåse, som kan bruges til dit formål. 


fase

Det  var måske også på tide at afvikle elvarmen som er en megadyr måde at varme op på , selføgelig skal man bruge krympemuffer her , det lyder som en noget klods hans installation med 26 grupper i  en privat bolig?


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis