Taghætte til tagryg?

Hej

Jeg synes at have læst herinde, at aftræk skal føres til tagryggen, men det synes jeg bare aldrig jeg ser på nogen huse. Det er kun brændeovnsskorsten og gasfyrsskorsten der føres højt, alle andre taghætter sidder spredt rundt. 

På mit eget hus sidder de lodret over loftventilen/emhætten, og jeg forestiller mig dette også gælder mange andre huse.  Hvor vigtigt er det at føre til tagryg, siden ingen andre gør det? Det gælder både huse med gamle tage og nye tage med nye hætter.

Vh Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nogen bud?

Vh Anders

Der er forskel på udluft og udluftning ! ! 

Alle skorstene hvor der ønskes en vis naturlig træk (undertryk) skal have en bestemt højde over tag for at vind fra bestemte retningher ikke forstyrrer dette sug. Derfor er skorstene højt oppe i forhold til tgrygningen. 

Aftræk der kommer fra bad, baggang eller emhætte må gerne gå lige op. Der er man jo ikke så sart over for et lille tilbagepust hvis vinden står i et uheldigt hjørne.

Så skal der være udluftning af tagrummet. Der siger man at der skal være 1 cm sprække hele vejen rundt ved tagfod. Eller noget tilsvarende. Ligeledes skal der være lige så meget udluftning i tagrygning. Det vil sige de 2 siders cm2 sprække  lagt sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

ok tak for svar :-)

Vh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis