blænde udluftningshuller i stue

Jeg er i gang med et renoverings projekt hvor jeg skal have blændet nogle udluftningshuller. 

Huset er et 60'er hus, og der er 3 af disse i stuen. 

Det er de helt gammeldags med 12x15 hul, og så et dæksel med en snor i.

Er der noget jeg skal være opmærksom iht. fugt når jeg blænder dem?

Jeg har puttet dampspærre ind i hullet, og fyldt dem med glasuld. er dette nok?

Jeg er i gang med et renoverings projekt hvor jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ren udluftningsmæssigt er det en dårlig ide at udlufte med ventiler i vinduer, hvorimod vægventiler er at anbefale!

Vi har dog oparbejdet den kultur, at det er prisen der den altafgørende faktor , og derfor vælges ventilationsspalter i vinduer oftest.

Orla Nautrup skrev den 22-03-2018 09:04:53

Ren udluftningsmæssigt er det en dårlig ide at udlufte med ventiler i vinduer, hvorimod vægventiler er at anbefale!

Vi har dog oparbejdet den kultur, at det er prisen der den altafgørende faktor , og derfor vælges ventilationsspalter i vinduer oftest.

 

Kan du uddybe lidt mere? Man skal da stadig lufte ud men frisk luft ventil sikre da en jævn udluftning. Så man kan lufte lidt men man slipper da ikke for at lufte ud?

Ved vinduesventiler får man en stor del af året kold luft ind det koldeste sted i rummet.

Ved vægventiler har man mulighed for at tværventilere, hvis vinduet står på i ventilationsstilling.

Det grundlæggende i boligventilation, er dog at der sker lufttilførsel i opholdsrum, som så vandrer til vådrum, hvor der via udluftning over tag (skorstensvirkning) sker bortskaffelse af "forurenet" ventilationsluft.

Ja det er en rigtig dårlig ide at lukke de der vægventiler , især da de er med låg som lukkes , det er der mange "moderne" boliger der mangler i dag , det virker noget bøvet at fjerne dem og så åbne vinduet i stedet for når der skal udluftes , det er der intet vundet ved .

Jeg tror at trådstarter fejlagtigt tror at man kan spare på varmen ved at fjerne ventilhullerne ,men det er med låg der jo bare kan lukkes , så der ikke blæser koldt luft ind , hvis vinden står på der , og det har ingen betydning om der er isolering i hullerne eller ej , det er ikke noget der kan måles eller ses på varmeregningen.



   elektriker fra jævnstrømmens tid

Jeg fjernede mine pga. træk. Det var ikke rart at sidde under dem.

Fordelenen ved at bruge ventiler i vinduer er, at der oftest er radiatorer under vinduerne.

Jeg har kun oplevet den ulempe, at det kan være svært at tænde op i brændeovnen hvis emhætten også kører.

Mvh.,

Chr.

Annonce
Svend Høst skrev den 22-03-2018 10:25:32

Ja det er en rigtig dårlig ide at lukke de der vægventiler , især da de er med låg som lukkes , det er der mange "moderne" boliger der mangler i dag , det virker noget bøvet at fjerne dem og så åbne vinduet i stedet for når der skal udluftes , det er der intet vundet ved .

Jeg tror at trådstarter fejlagtigt tror at man kan spare på varmen ved at fjerne ventilhullerne ,men det er med låg der jo bare kan lukkes , så der ikke blæser koldt luft ind , hvis vinden står på der , og det har ingen betydning om der er isolering i hullerne eller ej , det er ikke noget der kan måles eller ses på varmeregningen.


 Tror nu mere at folk fjerner vægventiler fordi de er jævnt grimme, og jeg har lukket mine og har intet problem overhovedet med fugt som ophober sig, min fugtstyret badeværelses ventilator tager hvad der måtte komme derud.

Jeg har ´haft dataloggere kørende med fugt målinger og der er ingen problemer. 

Jeg havde 3 stk af dem i min stue. Jeg har lukket 2 af dem fordi, at jeg synes ikke de er særlig kønne, og fordi at det godt kunne trække fra dem. Der er 1 tilbage nu, og jeg håber dette er nok - udover det så har jeg også udluftningsventiler i vinduet.

Min bekymring var nærmere, hvordan de skulle lukkes, så der ikke ville opstå fugt eller andre gener.

Der er altså en grund til at der rent lovmæssigt skal være et vis antal ventiler (antal cm2)i et rum, og jeg har ofte måttet henvise husejere til at få monteret manglende ventiler p.g.a. fugtproblemer.

Måske et dumt spørgsmål, men er 3 udluftningshuller på et "stort" rum på 60kvm ikke lidt voldsomt?

Nej ......de kan jo lukkes og åbnes efter behov , og når det blæser fra vest , så lukker man for den ventil på vestvæggen , for at undgå træk og det samme med de andre ventiler når vinden er på dem......................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis