Hvad er optimal fremløbstemperatur

Hej alle

Jeg ville høre om der er nogle, som vil dele deres erfaringen ift. at benytte styringen i Danfoss ECL 110 til at opnå en god varmekomfort samtidig med at varmeforbruget holdes nede.

P.t. er udetemperaturen ca. 0 degC og indetemperaturen ca. 20 degC, og vi har jf. energimåleren et varmeforbrug på ml. 3-7 kW, svarende til ca. 300 W per temperaturforskel ml. ude og inde. Det synes jeg er meget godt for et hus i vores stand og størrelse men jeg kan ikke helt finde ud af om jeg kan sænke varmeregningen yderligere ved fx at hæve fremløbstemperaturen 5 degC så fx radiatorerne altid er 'på forkant' eller sænke elforbruget så pumpen ikke står på de højeste trin. Hvor kan man i øvrigt se pumpens elforbrug hvis jeg ikke decideret sætter en energimåler på unit'ens strømstik? Regulatoren er p.t. sat til hældning 1.2 og alle radiatorer giver en god varme uden at suse.

Lidt om vores anlæg: Vi har et direkte to-strengsanlæg i et 3 planshus. Der er 9 radiatorer med forindstillede radiatorventiler samt gulvvarme på et 5 m^2 badeværelse med en Danfoss returtermostat (tror det er FJVR). Unit'en er af typen Gemina Termix med en Danfoss ECL 110 regulator og Grundfos UPM AUTO L pumpe.



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt er det billigst med lavest mulig fremløbstemperatur, så der er mindst mulig varmetab i rørene, men jo afhængig af rørenes placering og isolering.


Når du er så energibevist har du jo nok også en spare cirkulations pumpe, for den er meget billiger i drift.

 


Vi prøver igen, i morgen --

Pumpen kan jeg læse regulerer selv sin hastighed efter varmebehovet og skulle bruge 52W ved 100% ydelse. Hvis den kører på omtrent halv ydelse i gennemsnit hele året så svarer det til ca 230 kWh i årligt strømforbrug, når gulvvarme også skal køre om sommeren. Jeg ved ikke om dette niveau går for at være højt, hvad bruger I, hvis jeg må spørge?

Unit'en har en blandesløjfe så den kan til dels tilpasse returtemperaturen til værket, så jeg ser ud til at have mulighed for at have høje vandføringer ved høje pumpetrin samtidigt med at afkølingen til værket stadig er OK men så suser radiatorerne meget og kan ikke varme hurtigt nok op ved små temperaturvariationer. Hvilke indstillinger har I?

Det lyder af meget, som din cirkulationspumpe bruger, har en sparepumpe, som er selvregulerende den køre somregel på 7 watt,

men beskriv lige dit anlæg.. olie, gas fyr, eller fjernvarme, størrelse på huset..


Vi prøver igen, i morgen --

Mange tak for input, det er rigtig godt at se andres tal. Det skal lige understreges, at jeg ikke har målt pumpens strømeffekt, de 0,5*52W er blot anslået men hvis det er for groft anslået må jeg nok hellere skaffe mig en lille elmåler. 

Unit'en er en TERMIX VMTD-2 opbl. IE FULDISOLERET, Esbjerg model, installeret i efteråret 2017 og kører på fjernvarme. Databladet kan se på dette link. Fremløbstemperaturen fra værket skulle være ca. 60-80 degC over året, er p.t. ca. 80 degC. Den har en veksler til opvarmning af brugsvand ved gennemstrømning men ellers tror jeg ikke at veksleren benyttes til centralvarmen.  Huset er ca. 200 m2.


Du har en rigtig "fin" fjernvarmeunit. Jeg tror ikke at du skal være bange for din cirkulationspumpe - det er en moderne Grundfos pumpe. Du kunne måske spare en lille smule el hvis unitten havde været valgt med en Grundfos Alpha 2 pumpe.


Søren O

Jeg har i dag hævet fremløbstemperaturen med 5 degC yderligere og vi bruger stadig ca 4 kW i varme ved ca samme udetemperatur som før. Prøver at gøre det igen i morgen.

Søren, tak for input vedr pumpen!

Husk at tjekke bunden af dine radiatorer - der skal de være kolde. En enkelt radiator, som er indreguleret forkert, kan ødelægge det hele. 


Søren O

Hej, så er der kommet elmåler på uniten inkl pumpe. Ved laveste pumpetrin finder jeg p.t. følgende: Ved proportionalt tryk nr 1 og nr 2 bruger den hhv 8 og 10 W. Ved konstant tryk nr 1 bruger den 7 W.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis