hej med jer
Vi har en sprit ny Rais brændeovn der fungere til UG. Vi har også et Nilan VP18 genindvindingsanlæg. Huset er supertæt og velisoleret.
Denne vinter er vi ved at tørre helt ud pga. meget lav luftfugtighed i huset (20-26%) og jeg tænker om det vil hjælpe at etablere direkte friskluftforsyning på brændeovnen. Det er et standard-kit man kan købe til vores ovn ............ men vil det hjælpe ??
Jeg har læst et sted at en brændeovn bruger/suger 10m3 pr kilo træ man fyrer af i den - hvis man dertil læger hvad et Nilan VP 18 anlæg kan skifte ud, så ........
P.S. vi tørrer tøj indendørs, bruger emhætten yderst begrænset, lufter ikke ud efter bad osv .... men det er slet ikke nok. Luftfugtigheden falder lynhurtigt igen .....
Så erfaringer med friskluft til brændeovnen ??