Vandværk

Har desværre fået et kvajeproblem. Mit vandværk er måske frostsprængt, dog har jeg hørt om nogle skiver i toppen af pumpen som måske kan justeres, nogen der har et bud? 


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo an på kvilken pumpe og hvor vandet kommer ud. 

Er det en Grundfoss centrifugal  pumpe, og vandet kommer ud ved aksel kan du nok fikse det. 

Der sidder en kul pakningsring som tætner for vandet. Den bliver klemt sammen med en fjeder, hvis pumpeaksel hænger i rette højde på motor aksel. Men hvis pumpeakselen er sunket ned, bliver det utæt. 

Du løsner akselkobling imellem motor og pumpe. (Den spænder blot omkring motoraksel medens der er en indvendig split der holder den fast på pumpeaksel)

Så sætter du en kraftig skruetrækker under akselkoblingen og skubber denne opad, så den glider lidt op på motor aksel. Medens du holder den på plads der, spænder du igen skruer i koblingen. Nu er kul ringene trukket sammen og skulle gerne være tætte. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

vandet kommer ud foroven under motor, pumpen kører og lyder som den plejer

Mvh. Bjarne

Jeg er lidt usikker på hvad jeg skal have fat i men du skal nok få respons herfra.

mvh. bjarne


Jeg tror ikke du skal have fat i noget. Bare gør som jeg skriver. Men hvis du tydelig kan se at vandet kommer ud af en revne i pumpehuset er det noget andet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:

Vandet kommer ud af to huller, det ene sidder over udluftningsskruen, som ses til venstre, midt i det nederste billede samt lige overfor.


Bjarne

Hvad er det for huller vandet kommer ud af - er det nogle der er boret, eller er det støbejernstoppen der er revnet?

Akselkoblingen - som El-mand beskriver, sidder bag den lille rustfri skærm. Hvis du fjerner de 2 skruer, kan du fjerne skærmen. 


Søren O

Lyder lid5 som en akseltætning der er utæt

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis