Hvordan får jeg et træbord lyst

Jeg søger råd om jeg kan bejdse eller lude et sæbebehandlet egetræs spisebord lysere (næsten over i det hvide) og så evt lukke den med en lak eller lignende, sådan at den han holde til hverdags brug. 


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det skal lysnes rigtigt meget, kan du nok gøre det ved at oliebejdse det med en hvidpigmenteret olie. Herefter kan du give en egnet bejdselak som toplag eller alternativt en voksolie afhængig af hvor slidstærk overflade der ønskes. 

For at komme igang med dette er du nok nødt til at skrubbe alt gammel sæbe ud af træet med en vaskeblanding af f.eks. grundrens og lade det tørre helt ved stuetemperatur. Evt. kan du efter udskrubning af sæben vaske bordet efter med en svag saltsyreopløsning for fjerne de sidste sæberester inden du går igang med bejdsningen. 

Men det er meget arbejde, måske er det nok at vaske alt den gamle sæbe ud af bordet så det står råt og så genbehandle det med en ny omgang hvidpigmenteret træsæbe.


 

Tak, det må meget gerne lysne meget.

Ved du hvad der er mest vandafvisende af bejdselak og vokslak? 

Det må meget gerne kun skulle laves/behandles denen ene gang, altså sådan at jeg ikke skal vedligeholde det flere gange om året. 😊 

Tak for tippet omkring afvaskning. 

Jeg har aldrig lavet sådan noget her før og aner ikke hvor jeg kan få fat i bejdse og alt det her. Kan du give et prej her? 😉 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Brug oxalsyre , det lysner træet ...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja, oxalsyre er også en mulighed, men først når alt sæben er skrubbet ud af bordet ligesom forberedelse til bejdsning. Der skal så også laves en lukning af bordet efter blegning med oxalsyren evt blot ved at sæbebehandle igen - så oxalsyren sparer dig ikke for den hårdeste del af arbejdet, men vil virke og er billigere

Hvis du vil bejdse bordet og dermed selv bedre kunne styre hvor hvidt bordet skal være, så gå til en god farvehandel og fortæl dem om dit projekt eller søg på nettet efter f.eks "herdins bejdse hvid" så kan du læse mere.

Hilsen

Søren



 

hejsa ......... jeg har med held brugt følgende fremgangsmåde , påført med sprøjte :  på nyt/ helt rent træ er påført et tyndt lag klar lak , efter tørring er overfladen slebet let da træet rejser sig , efter omhyggelig afstøvning er påført klar lak iblandet 10% hvid maling af samme type som den klare lak , når overfladen er så hvid som man ønsker færdiglakeres med 2 til 4 gange klar lak uden hvid farve ............  


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også