Højttalerkabel som lampeledning

Hej med jer
Tanken var mig egentlig ret fjern, indtil min kone foreslog mig, om ikke vi kunne benytte en bestemt type kabel, som ledning til vores lamper, da hun synes det kabel var pænere..

Spørgsmålet er nu, må, og kan jeg benytte et højttalerkabel, med 1,5 mmkobber? til at tilslutte nogle LED-spots (230v) uden at gå på kompromis med hverken lovgivning eller sikkerhed?

Det er en synlig installation (Påbygningsspots).

mvh

Lyhne1


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver at dit kabel er godkendt til mindst 230 V.


Søren O

Jeg er jo i tvivl om kablet et godkendt.. Jeg blev i tvivl, fordi jeg egentlig tænkte at når tværsnittet var mere end o,75 kunne det jo reelt godt være at det kunne tåle spændingen.

Fabrin, hvilket kabel tænker du på?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tænker på almindelig tvillingledning også kaldet 8 talsledning. At det er 1,5 mm2 betyder ikke, at det er godkendt til 230V.


fase

Ok.. og det var jo netop derfor jeg oprettede tråden.. æv, havde ellers været dejligt let,  hvis det blot handlede om dimensionering.. men jeg vil jo nødig risikere at rutte hele hytten af.

Det skal jo kun trække 6watt, men jeg finder ud af noget "rigtigt"


8-tals ledning kan jeg ikke finde, ej heller tvillingekabel.. er der nogen der har links?

Det jeg ønsker mig, er reelt blot kobberledning med klar isolering, alternativt kobberfarvet isolering..



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce

Du kan finde hos greenline under tvillingledning.



fase

Måske denne:

https://www.lampeguru.dk/plastik-ledning-u-jord.html



Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Tak for bud🙂

@ Fabrin: den så jeg godt.. men det lader til at den ledning er fortinnet (eller i hvert fald ikke kobberfarvet)

@ Jens: det samme gælder denne, synes jeg.. 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har lavet dobbelt kabelføring til lampestederne i vores ny renoverede hus.

Ja dobbelt kabelføring

 Alm. stift til 230 volt delen og T-Hansen højtalerledning til 12volt/led. T-Hansens højtalerledning er kun godkendt til 70 volt.  Det der en masse forskellige lednings typer.

Jeg har noget klar og fortinnet 0,5 mm2 der godkendt til 3000 volt jeg anvender til rørforstærker der kan køre med over 1000 volt.


Er det samlet, kan det skilles ad igen.
lyhne1 skrev den 20-03-2018 18:59:19

Tak for bud🙂

@ Fabrin: den så jeg godt.. men det lader til at den ledning er fortinnet (eller i hvert fald ikke kobberfarvet)

@ Jens: det samme gælder denne, synes jeg.. 

 Der er i min henvisning vist både fortinnet og kobberfarvet ledning med klar isolation.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis