Hvilken træsort er dette

Kære forum


Jeg har mulighed for at skære en skære en skive af dette kæmpestore træ (85 x 120 cm), men jeg er i tvivl om træsorten, og dermed også om det er umagen værd at bruge tid og kræfter på at lave et sofabord af det. Er der nogen, der kan hjælpe mig, tak


VH Søren

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Svært at sige... et bud kunne være elm eller poppel.
Prøv at slibe et stykke af træet under barken (på langs af årene), og tag et nærbillede, så man kan se åretegningerne, det giver mange gange et godt billede af hvad det er for noget træ.

Husk at det skal være under 15 % i fugtighedsgrad før det kan bruges til møbel, ellers vil det revne og slå sig, når det kommer ind i varmen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Stedets havemand gættede også på Poppel. Har du eller andre erfaringer med at bruge det til bordplade - det er vist ikke verdens hårdeste træ :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg fik fældet et mega stort poppel træ for mange år siden.
Jeg valgte at bruge træet i haven, til en bænk, og resten røg i brændeovnen   
At poppel ikke er så hårdt betyder ikke at det ikke kan bruges, tænk på fyrretræ, det er blødt og det bliver flittigt anvendt til møbler.

Det vigtigste er at træet er tørt, inden du begynder at bruge det til noget som helst.
Endetræet smøres med maling eller voks, og derefter skal det tørre.... rigtig længe.....

"Stubben" der blev tilbage...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

tak for svaret. Når du skriver "endetræ" bliver jeg i tvivl, for tanken er at jeg skal have en skive (dvs. på tværs af træet) og ikke en planke (på langs). Hvordan forsegler man da?

Forseglingen har til formål at endetræet ikke tørrer hurtigere ud end resten som jo skal tørre modsatte vej som træet oprindelig havde sin vandtransport. Så du forsegler med voks, maling eller lign. så det er vandtæt der. Så har du bedre chancer for at det ikke revner i de 2-3 år du skal have den liggende i carport. ? ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg er helt med på at endetræet skal forsegles når vi taler planker. Jeg skal imidlertid have et tværsnit - altså en skive - og hvad er det så

Som Erik skriver så gælder det om at forsegle endetræet, da det ellers vil tørre for hurtigt ud og give svindrevner.

I slemme tilfælde vil "klodsen" revne hele vejen over, eller rettere sagt 2 revner lige over for hinanden vil mødes på midten  
Så hvis du ikke forsegler endetræet mens det tørrer, så vil din klods ligne denne her (eller det der er værre)...
Når træet så er blevet tørt, slibes forseglingen af (på begge sider) og dit træ er nu klar til at blive brugt   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

super, tak for svaret

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også