Dæksel til ældre komfurdåse

Hej

Jeg har sådan et komfurudtag i væggen (hus fra 1973) hvor der er sådan et dæksen foran. Så vidt jeg kan se, så er aflastningen mangelfuld. Dåsen er inde i væggen, og den er rund (hvis det har nogen betydning).

Hvor finder jeg et nyt der passer til formålet?


/Anders


Vh Anders
Hej Jeg har sådan et komfurudtag i væggen (hus fra... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

JAUS dåse er forberedt med udslagsblanketter i bunden, der skal ikke bores, så den del er ikke noget problem. 

Når installationen kommer bagfra, skal du naturligvis ikke afkorte kabel der går til opvasker. Det havde jeg ikke gennemskuet i mit 1. svar.

Så hvis du "lægger den ned" kan opvaske kabel komme ind af hul i enden, og bevægelig kabel til komfur kan gå ud i den anden ende. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er nok med clips.


fase

Tak for hjælpen. 

Lige nu bruger jeg kun 2 af faserne til komfuret og og bruger så den 3. Til opvaskeren. Er det optimalt eller bør jeg have alle 3 tilsluttet komfuret og så den ene fase videre til opvasker?

Det er et nyere Voss komfur. 


Vh Anders

Ja det er 16a sikring på alle i gruppen. 

Ok så lader jeg bare den del være 


Vh Anders

Så fik jeg sat dåsen op og ledningerne fra væggen kunne lige akkurat nå ind i klemrækken. 

Jeg har et andet spørgsmål omkring el i måske kan svare på:

Jeg har en dåse i væggen som gav strøm til emhætten i mit gamle køkken. Den nye emhætte (kassen med motoren, ikke skorstenen) sidder nu henover denne dåse, da dåsens placering er lidt uheldig. Er det ulovligt? Der er en samling med samlemuffer inde i dåsen. 

Jeg er i tvivl om det er en skjult samling, eller om det er ok da man jo “bare” kan tage emhætten ned og komme til den. 

Jeg har selv sat den op sådan og pengene var ikke lige til at gøre noget ved det den gang. Emhætten får strøm fra en anden stikkontakt. 


Vh Anders

Emhætten kunne godt få strøm fra dette udtag, bare med en "ridse" i væggen så du kunne komme til at tilslutte. Det er en almindelig problemstilling, og jeg vil sige at den kan man komme til, ved at skrue noget ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis jeg kan beholde udtaget, vil jeg hellere trække et kabel i sådan en rille op til en dåse med underlag, så bliver gemt bag skorstenen. Gør installationen lidt nemmere, tænker jeg. 

Men lovligheden er jeg usikker på. Er det ikke tilsvarende, hvis man laver en samling under isoleringen på loftet? Den kan man jo også nemt komme til ved lige at fjerne en batt eller to, men den er stadig ulovlig, da den er usynlig. 


Vh Anders

Hvis du vil acceptere, at skorstenen pilles ned for at kunne komme til dåsen uden at beskadige bygningsdele, kan du jo lave det på den måde. 


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis