Understøbning af kældervæg - hvilken blandingsforhold

Hejsa LDS'ere

Efter gennemlæsning af utallige indlæg her og andre steder på nettet er jeg i tvivl om hvad der er den rigtige fremgangsmåde i forhold til blandingsforhold ved understøbning af kældervæg.

Jeg påtænker at bruge cement og støbemix, men hvad skal blandingsforholdet være ? Jeg har set alt fra 1/4 til 1/8.

På forhånd tak for input.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvilken metode du regner med. Jeg har for mange år siden lavet det med fundablokke. Efter Ålborg Portlands mængde beregner skal du blande 1 : 6 ved udstøbning i fundablokke Eller ved almindelig parcelhus sokkel 1 : 7,2 

Der menes blandings forhold i volumen. Altså 1 spandfuld cement til 7,2 spande støbemix.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er også 2 muligheder jeg ridser op. Så skal du til almindelige parcelhus sokler bruge 1 : 7,2 

Da jeg lavede det for 15 år siden blev det med fundablokke, det var min løsning. 

Men man kan også grave ned i en pæn grøft, og så en plade øverst til at holde  til at holde formen. Det er vigtigt at efterlade 1,5-2,0 cm øverst som efterfølgende ( 3-4 dage ) efterfyldes med element beton, nul svinds beton eller ekspanderende beton. Det har mange navne, men princippet er at din beton støbning svinder lidt under vibration og hærdning. Så der kommer til at mangle lidt i toppen, der så efterfyldes med noget der ikke svinder, samt at 2,0 cm jo ikke svinder nævneværdig.  

Og du er naturligvis med på at det er højst 1 m hvert sted ad gangen. Men du kan godt have flere 1 m stykker samtidig. Og ugen efter kan du tage 1 m ved hver side, så begynder det at gå hurtigt

Og at du ikke må grave jorden væk under sokkel niveau på større stykke end de 1 meter stykker du arbejder med. 

Held og lykke med projekt, og husk livrem og seler og måske skridtbeskytter  . Hvis huset delvis skrider sammen, kan det ikke samles op, som man kan med et par bukser.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis