Døråbning i porebeton-væg - overligger?

Hej, jeg vil bygge en skillevæg i kælderen i multiplader. 

Der skal være en døråbning. Døren er 182,5cm plus karm – og der er 200cm til loftet. 

Ergo er der ikke plads til en præfabrikeret overligger, som er 19cm i højden.

Hvad gør jeg? Jeg er lidt fristet af at bruge et stykke kraftigt træ. 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du overvejet at save den præfabrikerede overligger over på langs, så den passer?


fase

Det er det heller ikke...Du må ALDRIG skære i en præfabrikeret bjælke! Alle dine garentier for bjælkens kapacitet, deformation mv. bortfalder, idet bjælkerne er tilpasset efter den geometri de leveres. Det betyder at når du saver toppen af en bjælke - så kan den spænde kortere end leverandøren anviser! Men du kan sagtens få porebetonbjælker der er 190mm og beregnet til din lysvidde, den skal så bare være lidt breddere end 100mm. Du kan også sagtens anvende en god solid limtræsdrager.


 Certificeret Statiker

Hvis det kun er multipladen selv det skal holde, ville jeg bare lime 2 stykker op under loftet. Har de også 5-10 cm fortanding ud i væggen, så går de ikke derfra " i stille vejr " 

De skal naturligvis understøttes med en stolpe under limens tørreproces. 

Eller vente med at lime dem op indtil døren er sat i. Så kan en lille midlertidig  kile holde dem på plads,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvorfor skal du overhovedet have en overligger? du kan vel bare gøre et lille bjælkeprofil fast i etagen, så skal den ikke andet end lave underlag for din karm!


 Certificeret Statiker

Annonce

Til ingenioren.

Prøv lige at læse indlægget, hvor der står, at der mangles en afslutning mellem karm og loft. Helt ærligt det eneste det drejer sig om er en afslutning mellem karm og loft uden belastning. Havde der været tale om belastning, ville jeg aldrig have givet rådet om at ændre profilen på oveliggeren. Derfor har jeg givet det svar, jeg har givet. Dit råd med en limtræsdrager er da tegn på, at du ikke har nogen som helst ide om, hvordan materialer arbejder sammen.


fase

Hold da op, ingeniøren kommer og i de store konstruktioner, når de  ikke er tale om noget bærende overhovedet.   Lim du bare en stump op som jeg eller Fabrin anbefaler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 18-03-2018 13:16:59

Til ingenioren.

Prøv lige at læse indlægget, hvor der står, at der mangles en afslutning mellem karm og loft. Helt ærligt det eneste det drejer sig om er en afslutning mellem karm og loft uden belastning. Havde der været tale om belastning, ville jeg aldrig have givet rådet om at ændre profilen på oveliggeren. Derfor har jeg givet det svar, jeg har givet. Dit råd med en limtræsdrager er da tegn på, at du ikke har nogen som helst ide om, hvordan materialer arbejder sammen.

 Ja, og derfor er det unødvendigt med en decideret overligger, som jeg også slutter i indlægget under. Og derfor burde dit råd også have været, at en overligger er unødvendig. Jeg reagerede egentlig bare på, at der blev rådgivet om, at han måtte skære i en præfabrikeret overligger!

Sidstnævnte med limtræsdrageren må du gerne uddybe for mig!


 Certificeret Statiker

Mon det så er den store dødssynd i dette tilfælde at skære  " ALDRIG skære i en præfabrikeret bjælke" når den nu ikke skal holde andet end sig selv

Det er heller ikke hensigtsmæssig med "være lidt breddere end 100mm" hvis resten af væggen er 100 mm. Der skal bruges så forbandet meget spartel,   

Og " god solid limtræsdrager" sammen med porebeton, plejer at give garanti for revner.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, og derfor er det unødvendigt med en decideret overligger, som jeg også slutter i indlægget under. Og derfor burde dit råd også have været, at en overligger er unødvendig. Jeg reagerede egentlig bare på, at der blev rådgivet om, at han måtte skære i en præfabrikeret overligger!

Sidstnævnte med limtræsdrageren må du gerne uddybe for mig!

Når der ikke er brug for en decideret overligger, er det det vel ikke nødvendigt at udpensle i detaljer, hvorfor der ikke er brug for en decideret overligger. Det, der er brug for, er en afslutning mellem overside karm og loft uden, at der er en belastning på "oveliggeren". Du bliver derfor nødt til at beskrive for mig, hvorfor det ikke er en ide at ændre overliggeren fra at være en overligger til et stykke gasbeton/letbeton til et stykke murværk i samme materiale som det omgivende murværk. Det med limdrageren er det vel unødvendigt at uddybe for dig, da du betegner dig selv som ingeniør og dermed burde have forstand på, hvordan materialer opfører sig. 


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også