Døråbning i porebeton-væg - overligger?

Hej, jeg vil bygge en skillevæg i kælderen i multiplader. 

Der skal være en døråbning. Døren er 182,5cm plus karm – og der er 200cm til loftet. 

Ergo er der ikke plads til en præfabrikeret overligger, som er 19cm i højden.

Hvad gør jeg? Jeg er lidt fristet af at bruge et stykke kraftigt træ. 

Hej, jeg vil bygge en skillevæg i kælderen i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Som sagt, er der i det her konkrete tilfælde ikke tale om en decideret bjælke, som det også bliver påpeget. Jeg reagerer alene på at der anbefales at skære i en præfabrikeret bjælke, fordi jeg indledningsvis fik det indtryk, at der skulle ligge en decideret overligger! Det skal der ikke, og jeg er sikker på at OP har fået fuld vished om, hvordan han kan løse sit problem.

FABRIN: Du kan sagtens anvende træ i porøse byggemater. Hele den gamle bygningsmasse er designet på denne måde, og hvis det var et generelt problem, så ville vi ikke fortsat anvende træremme i vores byggeri idag. Problemet med revner opstår først når du har en vis størrelse bevægelse i bjælken fra store laster eller temperaturudsving, eller tiltagende dynamiske påvirkninger - dette er typisk ikke problemer med elementer udsat for de lastforhold der spørges om herinde, og ej heller for de bygningsdele der ligger på den varme side af isoleringen, som fx den her skillevæg. 

Jeg synes det er meget upassende og usaglig den måde du angriber min faglighed når du fremlægger din retorik i dine kommentar.


 Certificeret Statiker

Jeg kunne ikke drømme om at angribe din faglighed , af den simple grund, at jeg ikke kender dig, men jeg har været ude for ingeniører, som aldrig har haft en praktisk uddannelse, og som derfor kun havde en teoretisk uddannelse som grundlag for deres viden. Jeg har stor respekt for håndværkere, som ud over deres praktiske uddannelse har en viden om teorien bag deres fag. Jeg har selv en teoretisk viden ud over min praktiske uddannelse. Det, jeg anker over, er at jeg ud fra praktisk viden synes, at dit råd om at blande et andet materiale ind i muren er malplaceret, når der kan bruges det samme materiale som anvendt til muren. 


fase
JohnnyW skrev den 18-03-2018 11:20:55

Hej, jeg vil bygge en skillevæg i kælderen i multiplader. 

Der skal være en døråbning. Døren er 182,5cm plus karm – og der er 200cm til loftet. 

Ergo er der ikke plads til en præfabrikeret overligger, som er 19cm i højden.

Hvad gør jeg? Jeg er lidt fristet af at bruge et stykke kraftigt træ. 

 Der bruges som reglen kun overliggere hvis der skal bæres noget af betydning i det rum som bliver mellem top dørkarm og loft. Da det er en ny mur i kælder du har lavet, konkluderer vi at dækket allerede er båret af eksisterende konstruktion og at den nye mur derfor ikke skal bære noget. Derfor kan du blot benytte "pynte"-materialer over døren, og undlade en overligger.

Du kan sætte dørkarmen i og bagefter klæbe porebeton fast i rummet over dørkarm. Sørg for at have ca. 1 cm luft imellem dørkarm i toppen og porebetonen ved at kile det op indtil klæberen er hærdet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har fundet min løsning. Tak for hjælpen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også